Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Telefonmaraton..:/

Kategori: Hälsa

Känns som om jag har suttit i telefon hela dagen idag (och jag som dessutom inte alls gillar att prata i telefon!)..:/

Det började egentligen redan i förra veckan, med att jag fick ett brev från Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, där de skrev att de behövde ha en kompletterande datortomografi (CT) över min rygg, för att kunna bedöma mitt fall. Som tur är så har jag ju en underbar läkare på VåC; han skickade omedelbart en remiss till röntgen, så att de hade den tillhanda redan dagen efter! Därefter har jag sedan varit "besvärlig patient"; legat på och tjatat, och sagt att jag kan komma omedelbart om de får den minsta lilla lucka. Igår fick jag sedan beskedet att röntgenläkarna här hade prioriterat om undersökningen, till en magnetkameraundersökning (MR), som jag gjorde för knappt ett år sedan, och som inte tillför någonting för Strängnäs del..:/

Ja, det var bakgrunden till dagens telefonmaraton; till att börja med så ringde jag till Strängnäs för att fråga varför de vill ha en CT (i normala fall ser en dessa strukturer bäst på MR), och berätta om vad som hänt. Som jag trodde så har de ingen användning för ytterligare en MR, utan de vill ha en CT med tunna snitt, för att kunna bedöma benstrukturen på bästa sätt. På röntgen i Strängnäs berättade de dessutom att just röntgen här i staden gärna gör bilder med för grova snitt, så att de ändå inte har någon nytta av bilderna; det är alltså av största vikt att det blir just den typ av bilder som de behöver! Detta tycker jag att de borde ha skrivit i brevet, så att min läkare på VåC kunde ha tagit med det redan i remissen han skrev i förra veckan, men jaja...

Efter att ha pratat med tre olika personer i Strängnäs (receptionen, läkarsekreteraren och röntgen) så var det då dags att försöka få kontakt med röntgen här i staden, och förklara det lilla problemet för dem... Totalt fick jag prata med fem olika personer (!), och de allra flesta var trevliga och tillmötesgående. Den sista, som tydligen var den sekreterare som "bestämde" (trodde hon själv, i alla fall) var dock oerhört taggig och otrevlig, och "det förstår du väl själv, att sådan information kan jag ju inte ta emot så här, av dig som är patient?!!" Hon antydde också att eftersom Strängnäs inte hade skrivit remissen så var det säkert inte de som ville ha undersökningen (trots att jag förklarade att jag till och med pratat med deras röntgenavdelning!), och hon lät mig förstå att jag var allmänt konstig och osamarbetsvillig, som försökte framföra vad röntgenläkaren i Strängnäs ville ha för bilder, när det var min VåC-läkare som skrivit remissen!

Till slut skickade jag ett nytt meddelande till min VåC-läkare, där jag förklarade hela situationen, och bad honom kontakta röntgen för att förklara detta för dem. Jag vill ju inte vänta 2-3 gånger så länge som jag behöver, bara för att göra "fel" bilder, eller rätt bilder, tagna på fel sätt; har ju redan väntat i åtta månader på ett besök som vårdgarantin säger ska ske inom tre månader, så jag tycker att jag har väntat länge nog nu!



Kommentarer

  • Malka säger:

    Det gäller verkligen att vara stark när man är sjuk så att man får den hjälp som man behöver. Det är så oerhört stelbent och komplicerat ibland när det egentligen inte behöver vara så.

    Svar: Ja, det är verkligen tråkigt att det ska behöva vara så tungrott! Hade jag inte haft vänner som arbetar på röntgen så hade jag ju dessutom inte fått veta att de prioriterat om det till en helt annan undersökning; då hade jag inte fått veta det förrän jag fått kallelsen! Det är verkligen absurt att man som patient ska vara tvungen att vara så aktiv för att få den hjälp man behöver; tycker synd om alla snälla små tanter och farbröder, som bara gör som de blir tillsagda! :/
    Maritha

    2013-09-10 | 17:28:10
    Bloggadress: http://boksmurfen.blogspot.se

Kommentera inlägget här: