Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

And there it goes...

Kategori: Hälsa

I helgen märkte jag, något motvilligt, hur jag började hosta alltmer och blev att tröttare och svagare. I söndags började rösten att strejka igen och i måndags var den mer frånvarande än närvarande. Sedan i tisdags har den varit helt borta igen. På grund av detta gick jag idag åter till vårdcentralen (börjar känna mig som en stammis på deras öppna infektionsmottagning...).

Läkaren berättade att han fått veta att min sänka (SR= den riktiga sänkan, inte "snabbsänkan") var väldigt hög när jag var inlagd, vilket tillsammans med hela förloppet talar för atypisk luftvägsinfektion/pneumoni. Nya prover togs, jag fick ny antibiotika (Doxyferm) och sjukskrevs till och med nästa fredag.

Är nu tystare än någonsin; får knappt fram ett ljud.:(
Detta börjar kännas hopplöst!

Kommentarer

  • Ida säger:

    Vilken otur du har. Krya på dig!!



    Kram.

    2011-02-17 | 20:44:11
    Bloggadress: http://www.idasaidas.blogspot.com
  • Nenne säger:

    Hej på dig!

    Och krya på dig din stackare!

    Gällande att ha tappat rösten så förstår jag hur du känner dig. Har själv tappat rösten vid flera tillfällen. Det har kommit oftare och oftare och börjat vara längre och längre.



    Förra året fick jag vara tyst runt en månad. Nu har jag varit tyst i en vecka (laryngit, dock inte bakteriell) och trots det har jag verkligen INGEN röst alls :o/



    Jag vet att det är svårt att hålla sig tyst. Likaså ska man helst försöka att undvika att hosta, harkla osv, men det är ju inte så himla lätt. Ibland går det inte att hålla tillbaka hostan, ansträngande torrhosta, och hostar ibland tills man kräks :o(



    Samtidigt, i alla fall i mitt fall, har jag börjat se det här med att det återkommer oftare och blir långvarigare. Därför råder jag dig att **verkligen vara rädd om din röst**.

    Undvik att viska, även om det är det enda ljud du kan få fram. Viskningar sliter mer.



    Det är verkligen inte kul när man märker att förkylningarna ständigt slår ut rösten såhär.



    Jag kommunicerar till min familj genom Google Translator. Där finns en uppläsningsfunktion, som läser upp det man skrivit in :o) Långt från perfekt stand-in, men nöden har ingen lag...



    Var rädd om dig och rösten & Krya på dig!

    Mvh

    Nenne

    2011-02-19 | 17:43:18
  • Maritha säger:

    Ida: Verkligen :( Tack så mycket! Kram



    Nenne: Tack för alla tips, skönt att höra från någon som har varit med om samma sak! Jag har annars förstått att det inte är så vanligt...

    När jag har läst på så har jag läst om risken att det ska komma tillbaks, och risken om bestående röstförändringar.:( Inte så kul precis, men aldrig har man så mycket att säga som när man inte kan prata...

    Bra tips med Google translate, ska testa det :)



    Tack för allt, och hoppas att du också kryar på dig snart!

    2011-02-19 | 19:34:07
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Nenne säger:

    Jag har ingen koll på hur ovanligt det är att tappa rösten totalt och under många dagar, men visst är det frustrerande att inte kunna snacka!



    Samtidigt får man försöka fokusera på att vara glad över att detta är ett tillfälligt och inte permanent tillstånd.

    Tanken på om det skulle bli permanent tycker jag underlättar för en att hålla tyst, om man nu ska försöka se det positiva i eländet ;o)

    Hoppas röstresurserna återvänder snart! Kramar! :o)

    2011-02-20 | 13:09:13

Kommentera inlägget här: