Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

VåC-besök

Kategori: Hälsa

Nu får jag nog snart ta tjuren vid hornen/grisen i säcken eller vad ni vill och ringa och boka ett besök på VåC. Efter det fira vårdvalet infördes hör jag till VåC Centrum, en helt ny, privat vårdcentral. Det ska bli spännande!
Orsaken till besöket är jag känner för var dag hur min Fibromyalgi och ME/CFS blir allt sämre, och jag orkar snart inte med detta! Att hela tiden gå som i en dimma (jämför med hur andra beskriver det när de är riktigt förkylda, så har jag det jämt), svettas så att det rinner och droppar om en och håret blir genomblött samtidigt som man fryser så att man skakar, ha ont i varenda muskel och led i kroppen, vara stel som en gammal gumma efter att ha stått/suttit/legat stilla en stund och samtidigt känna en förlamande trötthet, så att man bara vill sova. Jag är livrädd att få ett lika allvarligt skov som jag hade för några år sedan- det vill ja verkligen inte. Då är det bättre att göra vad man kan för att få prova någon annan medicinering eller så!

Kommentarer

  • Snosse säger:

    Oj, vad jag känner igen mig i det du beskriver! Dimman, svettningarna, ja allt. Jag har nyss börjat ta ett läkemedel som heter Lyrica, men jag har börjat bara häromveckan och har inte hunnit trappa upp i full dos än, så jag kan inte säga vilken effekt det eventuellt har. Hoppas du får bra hjälp på Vårdcentralen!

    2009-10-28 | 09:20:42
    Bloggadress: http://blogg.expressen.se/snossefilosoferar/
  • Maritha säger:

    Jag var på Gottfrieskliniken i våras, och de rekommendera Lyrica och/eller Cymbalta, som också har dokumenterad effekt mot Fibromyalgi.

    Det är verkligen inga roliga sjukdomar vi har, men man får försöka stå så stark man kan, även om det gungar ibland...

    2009-10-28 | 22:45:14
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Snosse säger:

    Ja, min läkare pratade om Lyrica eller Cymbalta, men valde Lyrica just till mig i alla fall. Men det återstår som sagt att se om det har någon effekt.

    2009-10-29 | 13:10:43
    Bloggadress: http://blogg.expressen.se/snossefilosoferar/

Kommentera inlägget här: