Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Dagens pepp

Kategori: Hälsa

Jennie skriver om att många av oss är experter på att trycka ner oss själva, istället för att peppa oss, och tala om för oss själva vad vi är bra på.
Får man frågan så kan man utan problem räkna upp minst 100 saker man är dålig på, men bara några enstaka, om ens några, saker man är bra på.

Genast när man tänker på saker man är bra på dyker det upp små tvivel i huvudet, nja men det kan jag ju inte skriva, det finns så många andra som är bättre, jag är ju bara hyffsat och sådär bra och så vidare...
Varför är man expert på att trycka ner sig själv? Så som jag behandlar mig själv skulle jag aldrig drömma om att behandla andra, varför är man så elak mot sig själv?

Nu är det dags för ett pepp-uppror!
Vad är du bra på?

Jag är bra på att:

1) Ta ut och sammanfatta det väsentliga ur en text.
- Gäller även t.ex ur patienternas journaler; har jag läst igenom den så kommer jag ihåg det viktiga.
2) Se till att saker blir gjorda (om jag själv är motiverad).

... Oj, vad svårt det var att komma på en tredje sak...

3) Jag är noggrann när jag utför saker, och slarvar inte.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: