Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Projekt livsstil v. 22

Kategori: Projekt livsstil

Veckans viktnedgång: +-0.
Total viktnedgång: 26,1 kg.

Powerwalk/stavgång: 46 km / 7 dagar / 495  min.

Ingen viktnedgång alls denna vecka, trots att jag har skött såväl kost som motion. Funderar över om energiintaget är alltför litet, nu när jag tränar så mycket mer än tidigare; ligger på ett intag runt 750-1000 kcal, och enligt min träningsapp förbrukar jag ca 1500-2000 kcal/dag utöver det basala energibehovet. Det är uppenbarligen en kraftig negativ balans, som ju i längden kan medföra att kroppen sparar på den energi den har. Får diskutera upplägget med dietisten i nästa vecka!

Annars är jag nöjd; jag har som sagt skött mig bra. Känner att träningen och kosten alltmer blivit en del av mina dagliga, naturliga rutiner.

 


Kommentarer

  • s p i n d e l t j e j e n säger:

    Kanske mens-vecka på G? Då brukar min vikt röra sig uppåt hur bra jag än sköter maten! :)

    Svar: Kan mycket väl vara något sådant, har känt mig svullen hela veckan..:/
    Maritha

    2014-05-30 | 22:51:16
    Bloggadress: http://www.spindeltjejen.se
  • Jennie säger:

    Det låter ju som helt galet lite kalorier när en tränar samtidigt. En varning dock för träningsapparnas kaloriräknare. Det enda som fungerar någorlunda för kaloriuträkning är en pulsklocka. Träningsapparna har ju ingen aning om hur jobbig träningen är. De gånger jag har jmfrt app med pulsklocka har det skiljt flera hundra, någongång så mkt som 400 och då är det ändå inga superlånga träningspass. Dock har det ju bara betydelse om en är supernoga med kalorier in och kalorier ut. Och vågen är heller verkligen inte allt. Du har säkert gått ner fettprocent så mkt som du har kämpat men dragit på dig vätska istället.

    Svar: Ja, det är ett väldigt lågt intag, och dietisten är inte helt nöjd, men jag tycker att det funkar bra, och har inga förbud el. dyl, utan tillåter mig att äta det jag vill. Det är ju dock så att en inte blir lika sugen på en massa skräp när en tränar :)
    Givetvis funkar inte träningsapparna optimalt, men det ger ändå en fingervisning om en matar in längd och vikt. De mäter ju sträckan (inte helt exakt den heller, men nära nog) och hastighet, så det blir ju ändå en hyfsad uppskattning av energiförbrukningen. Nu har jag ju dock även min kära Vivofit som komplement :)
    Har definitivt känt att jag samlat på mig mycket vätska i veckan, och idag visade vågen -1kg, så nästa veckas resultat blir nog bättre, även om det även blir en omfördelning i kroppen. Jag vill ju inte "bara" gå ner utan även tighta till kroppen och på sikt bli mer vältränad! :)
    Maritha

    2014-05-31 | 22:34:37

Kommentera inlägget här: