Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Silvertejp

Kategori: Aktuellt

Aftonbladet skriver om 13-årige Amir, vars lärare tejpade igen hans och hans kompis mun med silvertejp när de satt och pratade på lektionen utan att bry sig om när läraren sade åt dem att vara tysta.

Givetvis är det aldrig OK att en lärare tejpar igen elevernas munnar med silvertejp; det är ett övergrepp som skall bestraffas. Men detta faktum gör inte grundproblemet mindre; att barnen av idag inte har någon respekt för sina lärare. När jag var yngre så kunde vi givetvis skratta bakom ryggen på våra original till lärare (många av dem samma som min pappa hade när han gick på samma skola), men det var just det; vi skulle aldrig ha kommit på tanken att skratta rakt upp i ansiktet på dem, och vi var (för det mesta) tysta på lektionerna.

En lärare är en auktoritetsperson och måste tillåtas att ta plats som en sådan, annars hamnar en precis där vi befinner oss just nu; med en skola som för varje år tappar i effektivitetsmått, desperata lärare och respektlösa ungar!

”Grov kränkning” Amir Ahmed, 13, och hans kompis fick sina munnar igentejpade av läraren när de inte var tillräckligt tysta. ”Det är en grov kränkning”, säger skolans rektor.
Att Amir och hans föräldrar gråter ut i media tycker jag enbart är pinsamt; personligen skulle jag inte vilja skylta officiellt med att mina barn är ouppfostrade och respektlösa!

Kommentarer

  • per säger:

    Vari består övergreppet?

    Svar: Övergreppet består just i att hålla fast ett barn och mot dennes vilja tejpa munnen med silvertejp.
    Maritha

    2014-02-04 | 09:53:40
  • per säger:

    Inget i Amirs egen historia tyder på att det var så det gick till. Inte heller är det trovärdigt att han skulle ha varit speciellt rädd.

    Han lät henne tejpa rev sedan direkt bort tejpen och gav henne en vitsig kommentar. Allt medan han visste att kompisar filmade, vilket han arrangerat.


    Svar: Jag håller med dig i sak; tror inte heller att Amir var det minsta rädd (även om han påstår det i artikeln), men jag ser det ändå som en våldshandling när någon tejpar silvertejp över någon annans mun (särskilt ett barn), oavsett hur kaxig denne må vara.
    Tack så mycket :)
    Maritha

    2014-02-05 | 14:15:12
  • per säger:

    I övrigt gillade jag din text.

    2014-02-05 | 14:16:25
  • per säger:

    Nej om man går med på att bli tejpad är det inte våld. Möjligen är det ett tvång, även det tveksamt. Något straff behövs knappast i vilket fall. Med en normalskicklig rektor skulle det inte heller blivit det.

    2014-02-07 | 19:26:27

Kommentera inlägget här: