Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Eftertanke, inspiration och pepp

Kategori: Projekt livsstil

Som ni har märkt ligger en stoooor del av mitt fokus just nu på Projekt livsstil. Det kan bero på att begreppet och projektet är så oerhört vitt för mig; det omfattar såväl den fysiska som den mentala resan, och det är en sjudundrande resa jag är ute på! Det allomfattande målet med Projekt livsstil är för mig att vara mitt bästa jag, varje dag, utifrån de förutsättningar jag har där och då. Ni förstår ju vilket stort och allomfattande projekt det är - Det är inte precis något som bockas av efter en kvart!





Jag är väldigt aktiv på Instagram och flera olika tränings- och livsstilsforum på Facebook; där får jag alltid pepp och inspiration från likasinnade såväl som icke likasinnade, men alla är vi ute på vårt livs resa! Det som är härligt med just de grupperna jag är med i är den stora toleransen och förståelsen för att allas resor ser olika ut, men att alla är lika värdefulla och lika jobbiga såväl som berusande och sprudlande härliga. Det som sägs i gruppen stannar i gruppen, och där kan en blotta sig; såväl sin glädje och stolthet över det en faktiskt har åstadkommit som de hjärnspöken som jag tror att vi alla emellanåt plågas av, mer eller mindre! Det slutar dock alltid med att en lämnar diskussionen med ett leende på läpparna och en känsla av att vara liiiite starkare, bättre och snyggare!
 


En av nattens diskussioner handlade just om de hjärnspöken som med jämna mellanrum tenderar att angripa oss; känslan av att aldrig vara nöjd och stolt, känslan av att alltid vara otillräcklig. Någon hade hört ett radioprogram, där den intervjuade hade berättat att hen kände sig allt svagare och mindre ju mer hen gymmade och ju större hen faktiskt blev. Som ni säkert kan ana blev det en väldigt djup och reflekterande diskussion, så där på nattkröken... Vi var alla eniga om en sak; Hälsoresan är långt ifrån enbart en fysisk resa, även om det kanske är den som märks mest utåt, vid en första anblick. Nog så viktigt är att hela tiden även jobba med sitt inre, och sträva efter att bli/vara sitt allra bästa jag, varje dag. Att vara en god medmänniska, vilket även innefattar att vara snäll mot sig själv. Att våga ge sig själv credit för det hårda jobb en faktiskt lägger ner varje dag, istället för att se på dem som till synes gör det såååå mycket "bättre". Vi vet ingenting om deras kamp eller deras resa; de kanske har superlätt med det som vi kämpar med så svetten lackar och blodet rinner, men i sin tur kämpar med något annat, som vi istället utför utan att ens reflektera över det!

Ni ser - Det är inte BARA vem som är störst, bäst och snyggast som avhandlas på dylika forum! 😜😁



Kontentan av denna låååånga fundering måste således vara:
Kämpa! Slit håååårt för att vara den bästa versionen av dig själv - varje dag!
Var snäll - både mot dig själv och andra!
Våga vara stolt över det du kämpat hårt för att uppnå!
Lämna din bekvämlighetszon på något sätt varje dag - Det får dig att växa som människa!
Njut av varje steg på vägen! - Din resa kommer aldrig att vara "färdig", så du gör bäst i att njuta av varje dag!
LE! - Det gör ALLT så mycket roligare, både för dig och dina medmänniskor!





Och - Vet ni vad det allra bästa är?
- Att det vi gör skapar ringar på vattnet! Positivitet, glädje och vänlighet föder mer positivitet, glädje och vänlighet - och så är den positiva kedjereaktionen igång! Testa du också, så får du se att det är sant! <3

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: