Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

På besök i ett vårigt Göteborg!

Kategori: Det dagliga livet

På schemat idag stod ett besök på Östra sjukhuset i Göteborg. Besöket kan ses som en uppföljning efter mina förlamningsepisoder 2005-2006. GUCH-centrum gör en studie av de patienter med medfött hjärtfel som drabbats av stroke/TIA, och remitterats för ställningstagande till hjärtoperation 2006-2009. Både de som opererades och vi som inte opererades tillrågades om att delta i studien. Jag har en kvarvarande lätt svaghet framför allt i vänster ben och dålig balans, och troligen är mitt dåliga minne samt extrema trötthet (fatigue) och ökade uttröttbarhet också rester efter detta.

Det togs en massa prover samt EKG och blodtryck. Läkaren konstaterade att min puls är alldeles för hög (ingen överraskning precis), och att jag ska försöka ta en halv dos betablockerare dagligen, för att se om jag klarar det utan att få blodtrycksfall. Han kommer även att skicka en kopia på dagens anteckning till kardiologen (hjärtläkaren) här på sjukhuset, för uppföljning.

Sett ur det här perspektivet så är det alltså inte säkert att jag har ME/CFS, utan det kan vara resttillstånd efter stroken som spökar. Eftersom jag inte blir sjuk omedelbart efter ansträngning, utan mer får ont och blir tröttare än normalt, så talar även detta för att jag trots allt inte har ME/CFS. Detta är goda nyheter, eftersom det är möjligt att rehabiliteras efter en stroke, medan ME/CFS snarare blir sämre och sämre... Får ta och prata med mina läkare om detta! Det känns en aning konstigt att efter de oerhört intensiva veckorna år 2006 inte riktigt veta vad de kom fram till; jag har ju uppfattat det som att de förklarade det hela med migrän, men att jag samtidigt hade tecken på genomgången blödning, och när jag nu blev inbjuden till denna studie så måste de ju ändå ha bedömt det hela som en stroke...
 
Update 130316: Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag trots allt har andra ME-symtom också, så antagligen är det så att stroken utlöste ME, och att mina symtom är ett resultat av dem båda... 
 
Från ett vårigt Göteborg...

... tillbaks till vintern här hemma!
  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: