Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Knarkarbur på torget???

Kategori: Debatt

Vi var många som inte trodde våra ögon igår när vi läste kvällstidningarna; Moderaterna föreslår att det ska byggas en "glasbur" på torget i Falköping, där missbrukare av olika slag kan "sitta och umgås och spela kort"! På så vis menar de att missbrukarna kan komma ut och "se på folk", men utan att skrämma förbipasserande...

Själv fick jag omedelbara associationer till djurpark; "kom min lille vän, så ska vi åka till torget och titta på missbrukarna!" -Det klingar inte särskilt väl..:/

Jag kan dock känna att vissa personer med social problematik, som idag besöker härbärget S:t Jakob på kvällarna, för att ta en kopp kaffe och umgås, dessa personer kommer i kläm när härbärget nu ska läggas ner till förmån för ett nytt långtids- och utslussningsboende. Jag kan känna att det behövs en kravlös umgängesplats, dit dessa individer kan komma och fika för en billig peng, och umgås utan att bli dömda eller bedömda. Jag är dock övertygad om att ett glashus på torget inte är rätt väg att gå!

Kommentarer

  • Malka säger:

    Det låter som en modern variant av stupstocken. Samma skam och stigmatisering som förvärrar ett utanförskap. Ett korkat, om inte direkt elakt, förslag. Kanske är dags för moderaterna att ta en diskussion om sin människosyn.

    Svar: Kan bara hålla med, undrar just hur de tänkte när de kom på det "briljanta" förslaget..?
    Maritha

    2013-06-21 | 13:59:57
    Bloggadress: http://boksmurfen.blogspot.se

Kommentera inlägget här: