Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Vilka förebilder har barnen egentligen??

Kategori: Debatt

Efter praktiken idag satt jag och slösurfade samtidigt som jag lyssnade på TV:n (jag har väldigt svårt för när det är helt tyst, så TV:n står nästan alltid på som bakgrundsbrus), när det blev dags för Farmen, och jag hoppade högt i soffan av vad jag där fick höra!

"Du är ju en riktig jä**a sladderfi**a!!" skriker en vuxen man till en kvinna i programmet! När jag lyssnar vidare efter pausen så hör jag att mannen ifråga har ett allmänt ovårdat språkbruk; han svär som en riktig borstbindare, och dessutom kryddar han sitt redan så färgstarka språk med diverse könsord och sexuella anspelningar, i varenda mening!

Jag har fått uppfattningen att Farmen ska vara ett familjeprogram, och oavsett vilket så tycker jag inte att det är lämpligt att visa program som innehåller ett sådant språk såhär dags på eftermiddagen. Hur ska vi någonsin kunna lära barnen att respektera varandra och vårda sitt språk, om de har vuxna runt omkring sig i verkligheten och via media som beter sig så här?!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: