Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Kloka barn!

Kategori: Eftertanke

Ramlade av en ren slump över ett blogginlägg som mycket väl kan vara det klokaste jag läst på länge! Läs, begrunda och ta till er denna tjejs oerhörda visdom!

Tyvärr så är det alltför många föräldrar, skolfröknar och andra som har nära kontakt med barn som inte respekterar dem tillräckligt mycket..:/ Barn är för det allra mesta väldigt kloka, och har mycket att komma med, om man bara tillåter dem att öppna sig, säga vad de tycker, växa och utvecklas till sin fulla potential!



När ni sedan har lite tid över en dag, så läs vidare på hennes mammas blogg, där står mycket annat klokt!


 

Hej,

jag heter Hanna. Jag är 8 år och jag är Petras dotter :-) . Jag tänker skriva om lärare på skolor och förskolor.

Många barn blir skällda på av fröknarna i skolan. Så är det på min skola också :-( . Det finns en pojke på min skola som ofta får stora utskällningar av fröknarna. Jag har egentligen aldrig fått en sådan utskällning, men jag tror ändå jag vet hur det känns. När fröknar ger stora utskällningar till barnen så mår dom inte bra :-( !

Istället för att skälla tycker jag att fröknarna skall berätta vad barnen gör bra och vad mer dom kan göra bra och försöka att använda ordet ”inte” så lite som möjligt! (Fröknar säger: ”Du får inte göra ditt! Du får inte göra datt!” Och då berättar dom ju bara vad som är dåligt…)

Vi barn vet redan sådant som är fel och sådant som är rätt. (Men bara för att vi vet det betyder det inte att vi gör det…)

Det fanns två andra killar på min skola också som ofta fick utskällningar :-( . Och när dom hade fått det ett tag så blev dom ännu jobbigare! Nu har båda slutat, men jag kommer ihåg det ändå.

Jag tycker inte att ni fröknar skall ge barn sådana utskällningar. Vi mår inte bra av det!

Och om ni fröknar måste ge barn stora utskällningar så skall ni absolut inte göra det inför hela klassen. Då mår barnen ännu dåligare :-(:-( ! Det är jättepinsamt att bli skälld på inför sina kompisar!

Nu har jag en fråga till er fröknar:

Skulle ni vilja bli utskällda inför alla era vuxenkompisar?!

Hälsningar Hanna :-)

 

iStock_000011270043XSmall

Kommentarer


Kommentera inlägget här: