Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Barnkläder igen

Kategori: Aktuellt

Läste på Facebook ett öppet brev som en tvåbarnsfar skrivit till Lindex, efter att ha uppmärksammat att det fortfarande skiljer mycket i storlek mellan pojk- och flickbyxor i samma storlek!!!

Brevet var så bra formulerat att jag helt sonika kopierar det rakt av här:

Kära Lindex, jag trodde vi var färdiga med den här diskussionen redan på 00-talet men det verkar som att ni inte riktigt har förstått.

På bilden ser ni två par barnjeans av storlek 92 fotade i er butik i Uppsala i tisdags. Förutom det uppenbara att ett par är mörka och det andra ljusa så skiljer de sig på några andra sätt. Det ena paret är ungefär fem cm längre än det andra. Det ena paret har två-tre cm vidare byxben än det andra. Det ena paret är "slim" det andra "regular". Det ena paret säljer ni som "pojkjeans" det andra som "flickjeans".

Och det är nu jag tycker det är märkligt, pojkjeansen är de mörka, LÄNGRE, VIDARE och SLIM-märkta! Nu kanske någon tänker att flickbyxorna väl ändå måste vara ett par leggings (eller jeggings som det tydligen heter när de är i jeanstyg). Men nej, tyget i flickjeansen är väldigt stumt. Pojkjeansen är till och med unset stretchigare.
Detta föranleder mig att dra följande slutsats: Ni anser antingen att flickor ska sitta stilla och vara fina, och inte kunna leka och hoppa omkring lika obehindrat som pojkar. Eller så tror ni att flickor som är 92 cm långa är minst fem cm kortare än 92-centimeterspojkar och dessutom väger ca fem kilo mindre. Oavsett vilket så är ni korkade!
Vänligen, en tvåbarnsfar



De två byxorna på bilden är alltså i samma storlek, och det är de mörka (längre och vidare) "pojk"byxorna som kallas "slim fit"!!!

Här ser jag så många fel att jag inte ens vet var jag ska börja; för det första, finns det någon anledning alls att kalla barnjeans för pojk- eller flickmodell? Om det nu finns uppenbara anledningar som jag är okunnig nog att inte förstå, varför i hela friden måste då flickbyxorna vara både kortare och tajtare än pojkbyxorna??? Barn i en viss storlek har ju en viss storlek, inte ska det då skilja så mycket mellan "pojk-" och "flickjeans"??? Då är det väl bättre att just termer som slim fit, loose fit, baggy, och liknande får beskriva passformen (förutsatt då att detta stämmer; enligt Lindex så är det ju de vidare byxorna som har tajt passform, medan de smalare är "normala"... - Ja just det, det beror ju på att flickor inte redan från barnsben ska gå omkring i så tajta kläder att de inte ens kan leka i dem... Eller..?)

Tyvärr så slutar inte Lindex klavertramp där; fram tills det idiotiska i tilltaget igår uppmärksammades i sociala media så har de även sålt barnskärp utformat som ett måttband!!!

-För barnen har ju ingen press på sig ändå, utan att gå omkring med måttband kring midjan, så att de på ett extra finurligt och smidigt sätt kan mäta och se vem som är smalast (=snyggast och mest populär)..:/

Nej, jag har bara en enda sak att säga till Lindex, och det är Skämmes, ta mig tusan!!!


Kommentarer

  • s p i n d e l t j e j e n (mammaliv, fotografering, resor och sånt där) säger:

    Skärpet har Lindex meddelat att det är på väg bort - redan igår :)

    Svar: - Efter att det idiotiska tilltaget uppmärksammats på Facebook och i sociala medier...
    Maritha

    2013-08-08 | 15:15:20
    Bloggadress: http://www.spindeltjejen.se

Kommentera inlägget här: