Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Underliga erfarenheter

Kategori: Jobbet

När man arbetar inom sjukvården så är det ganska självklart att man träffar en massa olika människor, och somliga är faktiskt ganska underliga, om man ska vara ärlig...

Jag och mina kära kollegor C och M pratade just om fenomenet med patienter, anhöriga och personliga assistenter som beter sig som om de vore hemma, även när de är på sjukhus. Jag skulle till exempel inte känna mig bekväm i att sova naken på sjukhus, när jag vet att vårdpersonalen när som helst kan komma in (sedan att jag personligen är så frusen att jag sover fullt påklädd även hemma är en helt annan sak...).

Mer än en gång har man även träffat på personliga assistenter som kommer ut i korridoren i bara ett par minimala trosor och en kort t-shirt- barfota; då känner man sig hemtam på sjukhuset! De är då uppenbarligen även iklädda den stassen om/när de hjälper sin vårdtagare, på natten! Jag skulle inte heller vilja vara så bart klädd hemma hos en vårdtagare som man är assistent till; jag tycker att det känns alldeles för intimt!

En annan mysko sak är det här med blöjor; jag har mer än en gång haft unga patienter i 20-årsåldern, som gått omkring iklädda endast nätbyxa och blöja!

Nej, jag tycker att man bör vara påklädd när man arbetar, annat är oprofessionellt!

Vad har du råkat ut för för underliga saker på ditt arbete?

Kommentarer

  • Ewe säger:

    Håller helt med!

    2012-05-21 | 18:24:23
    Bloggadress: http://evebloppis.devote.se
  • Hanna säger:

    Varför i hela friden går man runt i bara blöjan? Jag skulle skämmas ihjäl om jag var tvungen att göra det.

    Svar: Detta handlade dessutom om en ung och för övrigt frisk kille, som egentligen inte alls borde behövt ha blöja... kändes mer som att han levde ut någon form av fetisch..:/
    Maritha

    2015-07-19 | 17:06:16
  • Hanna säger:

    Varför vill man gå runt i bara blöjan? Skulle skämmas ihjäl.

    2015-07-19 | 17:12:50
  • Hanna säger:

    Sade du inte till honom då? Som du säger, anständigheten kräver ju att man är påklädd. Men det finns folk till allt. Jag hade en farbror på ett demensboende som älskade att få diska i finaste spetsförkläde och blöja. Det tände han på. :)

    Svar: Haha, ja det är olika böjelser vi har! Denna kille höll sig åtminstone på sitt rum, men jag jublade när han fick åka hem!
    Maritha

    2015-07-24 | 11:54:18
  • Hanna säger:

    Det kan jag tro. :) men han kanske haft sitt livs bästa tid där, ompysslad av unga vackra sköterskor. :)

    Men du hade ju fler exempel också.

    2015-07-29 | 15:01:04

Kommentera inlägget här: