Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Semesterstudie

Kategori: Det dagliga livet

Ny forskning visar att en lång, sammanhängande semesterperiod under året inte behöver vara bättre ur återhämtningssynpunkt än flera kortare semesterperioder. Efter en vecka tillbaks på arbetet är stressnivåerna uppe på samma nivåer som innan semestern, oavsett hur lång den har varit. Det verkar ju onekligen stämma, för vem har inte hört framemot sensommaren, när folk åter kommit igång efter semestern, att "Det känns som om jag aldrig har varit borta!" -Det stämmer ju alltså, om det bara tar en vecka innan semesterns positiva effekter på återhämtning och annat är borta!


Detta har jag själv känt av under de år jag har yrkesarbetat, så jag tar hellre flera semesterperioder på ca en vecka vardera än en enda lång semester, om jag inte har något särskilt planerat, det vill säga, eftersom jag behöver några dagar för att vila upp mig även efter en resa eller dylikt, på grund av Fibromyalgi och ME.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: