Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Rasism på fotbolls-EM

Kategori: TV

Ukraina och Polen har tydligen stora problem med rasism, och den visar sitt fula tryne även på fotbolls-EM. Flera spelare har utsatts för glåpord, och italiens mörkhyade anfallare Mario Balotelli hotar att lämna mästerskapet om han utsätts för rasistiska glåpord.
- "Jag tolererar inte rasism, det är oacceptabelt. Om det händer igen lämnar jag planen och går hem. Det är 2012, det får inte hända", säger han.

Vår egen Zlatan Ibrahimovic, räds däremot inte glåporden; 
- "Jag tror de har all fördel av sin publik i morgon. Det är de som är hemmanation och värdnation. Alla vill ha sin publik bakom sig och jag tror att det bara är fotbollsmänniskor som kommer till stadion i morgon. Allt det där andra försöker man... inte blunda för, men som fotbollsspelare fokuserar man inte på det", säger Zlatan. – "I min värld är fotboll öppet för alla. Det är en religion och alla är välkomna. Det som händer utanför plan, det är inte mycket vi kan påverka där. Det är på en helt annan nivå och det kommer inte in på planen."



Ukrainas förbundskapten Oleh Blochin är dock upprörd; - "Det finns ingen rasism i Ukraina överhuvud taget", säger han.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: