Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

TV-seriesnygga sjuksköterskor sökes till SöS...

Kategori: Sjukvård

Akutmottagningen på Södersjukhuset (SöS) i Stockholm söker fler sjuksköterskor, men vem som helst göre sig icke besvär- De söker "TV-seriesnygga" sjuksköterskor...

Cheferna bakom annonsen förklarar det hela som ett sätt att väcka uppmärksamhet, men jag tycker allt att en seriös annons om ny vårdpersonal behöver vara mer seriös än så! Skulle vara lagom roligt om det hela resulterar i att de helt står utan personal- Eller får en massa sökande som är snygga, men som utför sitt arbete på ett tvivelaktigt sätt- Det måste väl ändå vara kompetensen som är avgörande när man anställer ny personal?! Allt annat ser jag som oseriöst och omodernt, och jag skulle aldrig komma på tanken att söka jobb på SöS efter det här!

Vårdfokus ringde upp Södersjukhusets personalchef som låter förskräckt när vi berättar om annonsen. Med reservation för att hon inte har sett den säger hon att "det låter inte bra". Hon lovar att ta reda på mer och återkomma.

En som också har reagerat är landstingspolitikern Tomas Eriksson (MP):
- "På nästa fullmäktige tänker jag ta upp lämpligheten i att formulera sig på detta sätt, men framför allt fråga vilken policy som finns och hur arbetet med värdegrundsfrågor fungerar ute på våra enheter", säger han.

Arkivbild: Mostphotos

Kommentarer

  • Malka säger:

    Låter jäkligt oseriöst! Det är väl kompetensen som avgör om man ska anställas. Eller ses sjuksköterskor fortfarande bara som söt dekoration som ska kretsa kring läkarna och serva dem? Jag trodde att vi kommit längre än så...

    2012-02-21 | 08:30:24
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: