Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Respektera barnen!!!

Kategori: Eftertanke

Blev så sent som nu idag, när jag var och handlade efter jobbet, påmind om hur många det egentligen är som förnedrar sina barn, och är elaka mot dem, utan att egentligen tänka på det över huvud taget..:(
Exemplet jag hörde idag var en mamma som hånade sin dotter för att hon använde ett särskilt tonfall när hon pratade. Vad är det som gör det OK att håna barn på ett sätt som man aldrig skulle göra med andra vuxna??? Skulle du håna din arbetskamrat för att hen använde sig av ett visst uttryck eller betoning? - Det skulle i alla fall inte jag göra!

Ju mer jag tänker på det, desto mer "naturligt" verkar det vara för vissa föräldrar att bete sig på det här sättet; att uppfostra genom att håna, härma samt vara ironiska och spydiga mot barnen. Det är inte OK! Barn är också människor, och förtjänar att behandlas som sådana. De förtjänar att behandlas med respekt, att lyssnas på, och att tas på allvar- Inte att skrattas åt, härmas och hånas!!! Det är denna typ av betéende som kan skada ett barn för livet; få henom att dra sig tillbaks och bli alltmer tystlåten och inbunden ("Det jag säger är ju ändå fånigt och fel..."), eller kanske tvärtom- Revoltera? Då tror jag ändå att det senare är att föredra, ur barnets hälsosynpunkt!

Härmed vill jag mana alla föräldrar till eftertanke och skärpning!


Inte så konstigt att barn beter sig så här ibland- Det skulle jag också göra!

Kommentarer

  • Catrin säger:

    Vilken underbar bild!

    2012-02-19 | 15:48:51
  • Maritha säger:

    Visst är den? Älskade den omedelbart när jag fick syn på den! <3 Vad tror du om Hultan till sommaren??

    2012-02-19 | 17:59:26
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Nanny Lundin säger:

    Hell ye! Det finns inte mer att säga. Du har rätt.

    2012-02-20 | 00:06:30
    Bloggadress: http://nannyrumble.blogspot.com/
  • Malka säger:

    Väl talat! Och bilden var underbar!

    2012-02-21 | 08:35:20
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: