Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Kan man lita på hemtjänsten??

Kategori: Sjukvård

Läser om en 50-årige man i Lund som hade hjälp från hemtjänsten två gånger i veckan. Han ringde och sade att han inte behövde någon hjälp över julhelgen, men därefter uteblev ytterligare tre hembesök hos mannen. Det är ännu oklart om hemtjänsten inte alls har varit där, eller om de bara har gått därifrån när han inte öppnade dörren. Den 9 januari finns dock en notering om att mannen inte öppnat dörren när de var där och ringde på. När de tittade in genom brevinkastet såg de att det var släckt i hallen och att det låg mycket post på golvet innanför brevinkastet. När enhetschefen fick reda på detta tre dagar (!) senare så bestämde hon sig för att skicka dit personal som hade nyckel med sig. De möttes dock av mannens hyresvärd, som berättade att polisen varit där dagen innan. Grannarna hade larmat på grund av att det luktade illa i trapphuset, och mannen hittades död inne i badrummet. Dödsorsaken är ännu okänd, men man kunde konstatera att han legat där i 2-3 veckor.

Omsorgsförvaltningens verksamhetschef konstaterar att man brustit i sin omsorg om mannen, och man har gjort en Lex Sarah-anmälan till Socialstyrelsen, som nu ska utreda ärendet.

Jag kan, ärligt talat, inte förstå hur något sådant här kan inträffa! När jag har arbetat inom hemsjukvården så har jag ofta, men inte alltid, haft med mig en extranyckel, så att jag kan gå in även om vårdtagaren av olika orsaker inte kan öppna. Det kan ju vara så enkelt som att hen ligger och vilar, eller inte hör ringklockan. Om jag inte har haft med mig nyckel, och vårdtagaren inte öppnar dörren, så stannar jag kvar länge och ringer på dörren (samt knackar, ifall klockan inte skulle fungera), därefter har jag försökt nå dem via telefon. Om inte detta heller skulle lyckas så skulle jag aldrig, aldrig nöja mig med det- Då skulle jag, vid första möjliga tillfälle under dagen, åka och hämta nyckeln, för att gå in och se så att inte någonting har hänt vårdtagaren! Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bara strunta i det hela, och inte tänak mer på det- Självklart skulle jag oroa mig, och undra om något hade hänt! Det finns ju trots allt en orsak till att människor behöver ha hemtjänst eller hemsjukvård, och det är att de har svårt att klara sig själva!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: