Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Alla ska rasa!

Kategori: Debatt

Nu rasas det som aldrig förr i Sverige; "kändisarna" (på bild ses Peter Magnusson, David HelleniusBert-Åke Varg med maka , Sonja Aldén och Ulf Brunnberg, så jag antar att de är de som rasar...) rasar över sjöfyllerilagen (de vill kunna dricka mer till sjöss) och vi "vanliga Svenssons" rasar över att kändisarna rasar... eeh??
 
"Kändisarna" ifråga menar att skärgårdskrogar och båtfirmor kommer att gå sämre, att den sociala samvaron för båtfolket markant kommer att försvåras samt nöjet av att kunna välja måltidsdryck till sjöss saboteras... Jag kan inte annat än att hålla med den läsare som tyckte att den som vill supa till sjöss kan ta vilken Ålands- eller Finlandsfärja som helst!
 
Tilläggas skall att den lag det rasas över är två år gammal - Sent ska syndarna vakna...
Den 1 juni 2010 infördes maxgränsen 0,2 promille alkohol i blodet för att framföra en båt. Lagen gäller såväl motor- som segelbåt. Undantagna är båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop.
 
Jag funderar över huvud taget mycket över det här med alkohol; så fort det är sommar och semester så skall det drickas alkohol var och varannan kväll, "för att fira", "för att kopplav av", "för att njuta av sommaren" och så vidare, och så vidare... Den som vill dricka alkohol kommer alltid att hitta en anledning, men jag förstår inte alls fenomenet med sommar- och semesteralkoholister, som man läser mycket om i damtidningarna samt ser och hör mycket om runt omkring sig...
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: