Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Terror, Horror och Det sublima

Kategori:

Nu när jag äntligen har en ledig dag så har jag bestämt mig för att börja att på allvar ta mig an den första inläningsuppgiften i kursen Gotiska berättelser och annan skräcklitteratur. Tyvärr har jag ännu inte fått den bok jag har beställt, och väntar ivrigt på (Gothic, av Fred Botting), men mycket av den andra litteraturen för den uppgiften finns tillgänglig Online, så det är ju bara att sätta igång!

Uppgift nummer 1 handlar, som titeln på detta inlägg antyder, om att beskriva de för gotiken så centrala begreppen terror, horror och det sublima. Vi ska även diskutera kring "typiskt gotisk" scenografi och rekvisita. Givetvis utifrån given litteratur, som består av totalt sex olika verk, varav några är obligatoriska och vi i några av fallen har en lista att välja bland.



Ni glömmer väl inte att hjälpa mig, så att jag har en liiiten chans att vinna en MacBook? Ni behöver bara klicka här.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: