Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Examination och opponentskap

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Idag bar det så av till Linnéuniversitetet i Växjö för sista (?) gången. Det var äntligen dags för seminarium och opponentskap på vår magisteruppsats. Det var en extra student som gick upp med sin uppsats idag, så jag och Helena fick opponera på varsin uppsats samt att vår uppsats examinerades idag, vilket innebar att det var ett späckat och väldigt tufft schema.

Jag var först ut att opponera på en kurskamrats uppsats. Jag kände ganska omgående att jag blev väldigt långrandig när jag skulle sammanfatta hennes arbete, och gjorde inte särskilt bra ifrån mig. Jag tycker dock själv att jag hade ganska bra frågor och konstruktiv kritik, och examinatorn höll med mig i denna, så den delen gick i alla fall ganska bra.

Nästa del var vår examination. Vi fick på det stora hela väldigt bra kritik från examinatorn, vi ska justera en del saker som opponenten och examinatorn påpekade, men vi behöver inte göra några större ändringar i vår uppsats, vilket känns väldigt skönt!

Den tredje och sista delen var Helenas oponentsskap på "extrastudenten", som hade skrivit en artikel. Hon var extra nervös innan eftersom artikeln var skriven på engelska, men gjorde ett riktigt toppenjobb! Hon gjorde en precis lagom sammanfattning där hon fick essensen i arbetet, och skapade därefter en bra diskussion med författaren om för- och nackdelar med hans artikel, och hur han kunde förbättra den.

Efter examinationen gick vi och pratade med vår handledare, som blev glad för vår skull, och pratade ytterligare med oss om att skriva en artikel om ämnet. När vi konstaterade att vi behöver ta semester först så bad hon oss att kontakta henne när vi börjar skriva på artikeln, så att vi alla tre kan hjälpas åt, och stå som medförfattare till artikeln! Det var ju ett fint betyg; det skulle ju inte handledaren (som är lektor) vilja göra om hon inte tyckte att studien var bra, och har potential för vidare forskning! Att hon är med oss är ju dessutom en betydelsefull hjälp vid publicering av artikeln, samt stöd och hjälp vid vidare forskning.:)

Det ska bli spännande att se vad framtiden för med sig...!

Hemresan bar som vanligt på en massa äventyr; jag trodde inte att en GPS skulle visa så många olika alternativa vägar mellan samma destinationer, och jag trodde inte att en GPS skulle visa att man skulle åka på en liten traktorväg med gräs i mitten när det finns asfalterade alternativ (just i det fallet var det faktiskt tur att jag missade avfarten...) - vi borde ha skrivit en resejournal, den skulle ha blivit en riktigt humoristisk bok, och en bästsäljare :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: