Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Hjärtfel...

Kategori: Kroppen

Jag har ett hjärtfel, som med största sannolikhet är medfött. Det heter förmaksseptumdefekt (ASD), och innebär att jag har ett hål mellan förmaken i hjärtat, där det inte ska finnas något hål, utan vara en stabil hjärtvägg. Detta innebärr i sin tur att blodet tar en extra tur runt i hjärtat, och att syresatt blod blandas med det som inte är syresatt, framför allt vid ansträngning.

Efter den tre månader långa infektion (svininfluensa, pneumoni, laryngit, mm, mm) jag drogs med i vintras har jag känt av mitt hjärta allt mer, och idag var det dags för kontroll med ultraljud. Även om jag var förberedd på det så kändes det en aning olycksbådande när lakaren med allvarlig röst sade "Har man diskuterat operation med dig någon gång?" ...

Hur som haver så kommer jag att få göra en annan, mer detljerad undersökning/kartläggning av mitt hjärta, och sedan kanske det blir aktuellt med operation framåt hösten, beroende på hur den undersökningen ser ut, och hur jag mår då.

ampl_1.jpg (24085 bytes)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: