Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Melodifestivalen 2011 del 3

Kategori: Musik

Det är mycket snack om pausunderhållningen i årets Melodifestival. Jag tycker ändå att den är bättre och kortare (vilket är = positivt) än tidigare år. Sverige är ju annars mästare på buskishumor under bältet, så det måste alltid vara positivt när den genren överges!

"Först kändes det som om jag var med i en dålig sketch- och det var jag ju också..."

Programledarna Marie Serneholt och Rickard Olsson tycker jag gör ett toppenjobb. Jag ska erkänna att jag var en aning skeptisk till Maries medverkan, men jag tycker hon sköter sig perfekt!

Foto: Scanpix

1. Lucky you - Linda Sundblad
Linda är ju alltid Linda, men jag kan inte hjälpa att jag tyckte att hon var som bäst med Lambretta (vilka det också hänvisades till under intervjun). Det är något strul med ljudet under framträdandet, och det tror jag tyvärr inte att Linda har råd med, eftersom det här låter en aning för demo-/nybörjaraktigt. Framträdandet är inte ens snyggt. Du kan bättre än så här Linda!

2. Tid att andas - Simon Forsberg

Det hörs att Fredrik Kempe har skrivit den här låten, och jag tror att den hade låtit betydligt bättre om han själv hade sjungit den. Sådan här "Kristina från Duvemåla- musikal- jagvetintevaddetskakallas" kan vi inte skicka till Europa! Och dessutom med en liten pojke som sjunger i falsett! NEJ- inga mer falsetter har jag sagt!

3. Enemy - Sara Lumholt

Helt OK låt med ganska sköna verser. Tyvärr är refrängen alldeles för monoton för min smak, en refräng behöver vara mer än ett ord med tre stavelser...



4. The King - The Playtones
Jag gillar the Playtones! Det är klassiskt men ändå innovativt, det andas the Baseballs (som jag också gillar). Det är ett snyggt scenframträdande, även om de  kan jobba ytterligare lite till på det.

5. I thought it was forever - Shirley's Angels
Kul namnskämt, även om majoriteten inte kommer att förstå det. Shirley &Co gör ett försök att tuffa till sig, vilket faller platt; de har liksom schlager i blodet, och schlager blir aldrig tufft och sexigt hur mycket de än försöker... Varför inte utnyttja sin magiska röst istället???

6. No one else could - Sebastian
Jag har gillat Sebastian ända sedan han var med i Idol, och han förnekar sig inte ikväll heller- this is good shit!

 


7. Spring för livet - Sara Varga

Lovely!

Foto: Scanpix


8. Popular - Erik Saade

Scenframträdandet började riktigt bra, och hade nog varit fortsatt bra om det inte hade varit för de stora blinkande popular i bakgrunden, och en aning för mycket stroboskop...

Nej Erik, det här var billigt- du är ju redan popular hos småtjejerna- det är inte deras röster du behöver fiska...


Mina röster
går till Sebastian och the Playtones.

Hur röstar du?

Tillägg: Svenska folket har röstat...
Som väntat blev Erik Saade den förste att gå direkt till final. Dit gick även the Playtones.
Till andra chansen gick Sara Varga och Shirleys Angels.

Ja, det var väl ganska bra tippat (som vanligt). Tråkigt bara att kvällens allra bästa bidrag (Sebastian) inte gick vidare, hade gärna sett honom i andra chansen istället för Shirleys Angels..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: