Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Melodifestivalen 2011 del 1

Kategori: Musik

Ikväll är det så premiär för årets Medlodifestival, och jag bänkar mig i spänd förväntan i TV- soffan- Hur ska årets festival låta (och se ut)? Som gammal dansare tycker jag att en snygg scenshow är nog så viktig i ett bra framträdande...

1. Try again - Dilba
En rätt skön låt som jag tror kommer att växa med antalet lyssningar. Jag får lite Robyn- feeling över Dilba i den här låten.

2. Me and my drum - Swingfly
Riktigt skön låt, som man blir glad av! Den här låten kommer jag att spela flitigt i vår, oavsett hur det går i Melodifestivalen! Att snubbarna i Swingfly verkar helsköna och att hela scenframträdandet är snyggt gör ju inte saken sämre :)



3. Something in your eyes - Jenny Silver
En glad, catchy låt, dock något för mycket schlager/dansband för min smak- kanske inte så konstigt, med tanke på Jennys rötter i dansbandsbranschen...

4. On my own - Jonas Mattsson
Påminner om en blandning av Roy & Roger/"Jag går och fiskar"/Jason Mraz. - Döm själv om du tycker att det är bra, det är dock inte riktigt min kopp te...

5. Oh my God - Le Kid
Något tilltalar mig med Le Kids tuggummidoftande pop med tillhörande genomarbetade scenframträdande. Jag tycker dock att de behöver något års ytterligare arbete och finslipande på texter och scenframträdande för att helheten ska sitta helt perfekt.

De galna och helt underbara medlemmarna i Le Kid laddar upp inför deltävlingen i Luleå med att blogga på Poplight!

6. Social butterfly - Rasmus Viberg
Man kan se att killen till vardags har en snygg stil, men på scen ikväll är det alldeles för tillrättalagt- jag skickar stylisten till skämshörnan. Låten är helt OK, den kommer säkert att växa med antalet lyssningar, tyvärr blir hans röst lite nasal i verserna, och det är inte alltid på ett bra sätt.



7. Desperados - Pernilla Andersson
En riktigt bra låt, sjungen av en tjej med en härlig röst som passar perfekt! Hon har dessutom en närvaro som går igenom TV-rutan. En storfavorit!



8. In the club - Danny

Jag är ju inte något stort fan av Danny, och så inte heller denna gång. Han är ju dock poppis bland kidsen, så han går säkert till final...

 

När nu alla artister har uppträtt och alla låtar är spelade kan jag konstatera att min första röst helt klart går till Desperados med Pernilla Andersson, för att jag spontant blev förälskad både i låten och henne. Tyvärr tror jag att det kanske inte går hem i Europa; vet inte hur populär singer/songwriterstilen är där..?
Min andra röst går till Me and my drum med Swingfly, bara för att det var en härlig låt med två sköna snubbar som gjorde ett bra scenframträdande!

 

Låt oss nu se hur ni andra röstar...

Tillägg: De som gick direkt till final var In the club med Danny och Me and my drum med Swingfly.
Desperados med Pernilla Andersson gick till Andra chansen.
- Inte så illa röstat av svenska folket, och inte så illa tippat av mig, alltså :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: