Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Vem vårdas på sjukhus över julen?!

Kategori: Jobbet

Eftersom jag har jobbat hela julhegen samt veckan innan jul så har vi funderat och diskuterat mycket kring vilka patienter som egentligen vårdas på sjukhus över julen. Nummer ett är givetvis de patienter som är så svårt sjuka att de bara måste vara kvar på sjukhuset, och varken kan skrivas ut eller åka på permission. Grupp nummer två är de som är väldigt ensamma, och (medvetet eller omedvetet) ser att de på sjukhuset i alla fall har sällskap, och vi är väl (trots allt) bättre än inget sällskap alls... Innan helgen kom vi inte att tänka på några fler patientgrupper som är kvar på sjukhuset hela julhelgen, men så här i efterhand kan jag konstatera att det även finns en tredje grupp; de som känner sig så trygga och ompysslade på sjukhuset att de helt enkelt inte vågar åka hem... Kan tyvärr konstatera att denna patientgrupp är betydligt större än man kan tro, och det tycker jag är oerhört sorgligt!

För övrigt så önskar jag alla mina läsare en riktigt god fortsättning! Hur har er jul varit?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: