Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Nya bottenmärken från klädbutikerna!

Kategori: Debatt

Det var inte många dagar sedan jag skrev om Defa Lucy och Gina Tricot, så man hade ju kunnat tro och hoppas att det skulle vara lugnt på den fronten ett tag; att klädbutikerna skulle ta sitt förnuft till fånga, och ligga lågt när det gäller orealistiska och ouppnåeliga ideal - Men icke!


Ser Du något märkligt på bilderna ovan? - Ja, just det, de har ju samma kropp! Härom avslöjades att H&M använder sig av "modeller" vars kroppar är helt dataanimerade, och att de sedan klistrar på olika ansikten, för variationens skull. Som synes har de även ändrat hud- och hårfärgen, och till och med slängt in en färgad modell, för att vara "politiskt korrekta"...

Det jag reagerar på är inte att "modellen" är onormalt smal, vilket jag har sett att många har skrivit om på olika forum och bloggar. Det jag vänder mig emot är det faktum att hen framställs som att det vore en levande människa, och därmed blir de ideal vi tjejer ska leva upp till ännu mer orealistiska och orimliga; vem kan leva upp till en dataanimation, liksom??? De har ju uppenbarligen inte slängt in några celluliter eller andra "fel", för att göra "modellen" mer realistisk, och varför skulle de? Har man chansen att tillverka en helt perfekt "modell" så tar man väl den?

Nej, skämmes H&M och Gina Tricot!!! Bättre än så här kan ni!


Kommentarer

  • Malka säger:

    Pinsamt av klädkedjorna! Man undrar om de helt saknar kontakt med verkligheten. Förstår de inte att sådana här bilder påverkar? En bild säger ju mer än tusen ord...

    2011-12-08 | 13:16:49
    Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com

Kommentera inlägget här: