Klokt om "dataspelsvåldet"
Kategori: Datanörd
På 50-talet var det serietidningarna, på 80-talet var det videovåldet, och nu är det dataspelen som i snart 20 år har fått vara boven i dramat och roten till allt ont när det gäller oförutsedda våldsdåd i samhället...
Christopher Ferguson är psykolog och ledande expert på dataspelsexpert hos Texas A&M International University. Han inser att det är en aning kontroversiellt att påpeka att när skottlossningar och vansinnesdåd liknande det som skedde i Norge eller Columbine sker i minoritetsområden så är det ingen som funderar över dataspelens betydelse för händelseutvecklingen, men när det sker i områden där majoriteten är vita och bor i fina förorter så ballar folk ur, och dataspel blir automatiskt syndabock. Ferguson ser ett visst element av rasism och ignorans här.
Det stora problemet, enligt Ferguson, är att folk inte vill acceptera att dylika massmord är slumpmässiga och ostoppbara.
– "Folk vill ha något som de kan skylla på, och TV-spel är fortfarande förstavalet när det gäller liknande stora tragedier."
Ferguson påpekar samtidigt att det gjorts stora framsteg på senare år, och den omfattande forskning som gjorts har effektivt avfärdat idén att våldsamma medieelement bidrar till våldsamt beteende.
– "En sak som vi lärt oss från forskning är att i runda slängar 95% av alla unga pojkar har någon gång spelat ett våldsamt spel. Det är något som säger sig självt när dessa massmord inträffar och förövaren visar sig vara en ung man: chansen är ganska stor att han spelat våldsamma spel."
– "Att länka spelandet av våldsamma TV-spel till ett massmord när förövaren är en ung man är som att skylla morden på faktumet att han bar gymnastikskor. Det är så vanligt att det inte har något värde överhuvudtaget."
Bloggadress: http://yogasmurfen.blogspot.com