Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Valvaka 2010

Kategori: Aktuellt

Resultatet av 2010 års valvaka blev väl (tyvärr) som väntat; Alliansen regerar ytterligare en mandatperiod, och Sverigedemokraterna kommer in i riksdagen...
Enda trösten är väl att Fredrik Reinfeldt uttryckligen sade att "Vi kommer under inga omständigheter att samarbeta eller göra oss beroende av Sverigedemokraterna!" - Upp till bevis, Reinfeldt!

Jag ryser när Jimmie Åkesson säger att han nu är med och skriver politisk historia, men tyvärr är det sant.
Lars Ohly gjorde en markering och gick inte in i SVT's sminkrum när Jimmie Åkesson satt där inne.
– "Jag kommer aldrig att befatta mig med rasister. Jag företräder dem som Åkesson vill kasta ut", sade han i SVT.

Fredrick Federley var, ordentligt mörbultad med dubbla båtiror och flertalet sår i ansiktet, givetvis också med på valvakan. Jag tycker att han gjorde ett mycket bra framträdande i SVT, när han säger att det inte funkar att slå ner honom och tro att han kommer att hålla käften. Han pratar vidare om att det är allas rättighet i en demokrati att kunna engagera sig politiskt, och ändå kunna känna sig trygga när de går ute på sta'n.

Att Alliansen får regera ytterligare en mandatperiod skrämmer mig inte riktigt lika mycket som att SD nu är inne i riksdagen, men nästan. Ovan nämnde herr Rienfeldt har tydligen även uttryckt att han kommer att fortsätta det han har påbörjat med att slå ut de redan svaga och stärka de redan starka, och det är egentligen inte ett samhälle jag vill leva i- jag har från barnsben fått lära mig att alltid stå upp för och hjälpa de svaga och det har jag fortfarande djupt rotat i själ och hjärta...

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Nej allt som kunde gå fel med valresultatet gick fel. Jag kan inte får mitt liv förstå att det är detta Sverige befolkningen vill ha. Vi går mot kallare och mörkare tider det är så sant. Folk verkar bara tänka med plånböckerna nuförtiden och det är otäckt. Känner att misantropi ligger nära till hands för mig just nu.

    2010-09-20 | 07:20:18
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Kan bara hålla med helt och fullt i allt du skriver!

    2010-09-20 | 08:24:58
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Catrin säger:

    Jag har faktiskt mått fysiskt dåligt hela dagen och sovit mycket oroligt i natt. Jag blir både rädd och arg. Som ni skriver, är även jag uppfostrad att hjälpa till och bära de svaga i samhället och anser att samhället behöver solidaritet. Solidaritet har nästan blivit ett skällsord, som är fullkomligt omordent. Människor tycks bara bli mer och mer självcentrerade och tycks inte ha några som helst problem mad att sparka på de som redan ligger. Herr Reinfeldt vill ofta lýfta att bl.a. sjuksköterskor fått det så mycket bättre... så länge hon/han står på benen vill säga... har han ngn aning om hur det ser ut i verksamheten? Och sedan ska dessa skrämmande samling individer in i riksdagen och göra samhället ytterligare lite kallare och hårdare... Oj, oj, oj.... Nu blir jag så arg att jag skulle kunna skriva hur långt som helst. Nu få jag försöka lugna mig lite.

    2010-09-20 | 18:39:12

Kommentera inlägget här: