Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Läkarbesök

Kategori: Sjukvård

Jag var hos min läkare på smärtenheten, och vi pratade en del "allvar". Vi pratade om att man till viss del kan medicinera migränen och fibromyalgin, men att det givetvis också vill till en del livsstilsförändringar.

Jag har ju redan från början varit ganska bestämd med att jag inte har velat begränsas mer än nödvändigt av sjukdomarna, eftersom det trots allt är kroniska sjukdomar, och att jag i mitt yrkesliv har träffat på alltför många förbittrade personer som har låtit sjukdomen ta över hela deras liv. Jag vill inte ha det så.
Sedan är det givetvis en balansgång mellan vilka livsstilsförändringar som man trots allt är villig att göra. Man får ju hela tiden göra beräkningen och avvägningen mellan nöje och kostnad (i form av ökad smärta).

Han rekommenderar att jag ska försöka att lägga ett så regelbundet schema som möjligt; oregelbundenhet i alla dess former är ju ett otyg för oss migräniker.

Han tycker att det är bra att jag börjat i gruppen i basal kroppskännedom med sjukgymnasten, men tycker också att jag ska börja med akupunkturen igen.

Han skrev också en remiss till ögonmottagningen, så nu ska jag testa en sorts ögondroppar + att jag ska använda mina glasögon så mycket som möjligt (utom när jag läser) ett tag framöver.

Det blev en halvdag med olika typer av läkarbesök, men nu är det gjort i alla fall.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: