Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

ASA slutar att säljas i Sverige!

Kategori: Sjukvård

Jag var på apoteket i slutet av förra veckan och skulle köpa Magnecyl- koffein, som förutom Citodon är det enda läkemedel som lindrar min svåra huvudvärk. Döm om min förvåning när apotekaren säger att Magnecyl-koffein i tablettform inte längre säljs i Sverige! De har tagits bort, som ett första steg mot att helt sluta sälja preparat som innehåller ASA (Acetylsalisylsyra). Än så länge finns läkemedel innehållande ASA kvar i brustablettform, men även de kommer att försvinna inom kort. Därför har jag börjat bygga upp ett lager av Treo Citrus. Jag har nämligen extremt svårt att dricka brustabletter, mår illa länge efteråt, men Treo Citrus har en något mindre otäck smak än övriga brustabletter.



När jag frågade vad de rekommenderar att vi ska ge våra patienter med meningit (hjärnhinneinflammation), på vilkas huvudvärk endast Magnecyl-koffein eller Treo brukar hjälpa blev svaret: "Ja, det får väl bli Ipren då..."!!! Bara den som själv har haft riktigt svår huvudvärk eller jobbar med patienter som har meningit inser hur dumt det svaret var; Ipren har ingen som helst effekt där, och det sade jag till apotekaren. Då funderade hon över om det möjligen kommer att gå att köpa det på licens. Från jobbet blir det säkert den smidigaste lösningen, men för egen del jobbar jag på att bygga upp ett litet lager, så att jag har ett tag framöver i alla fall...

Kommentarer

  • Helly säger:

    Vad himla konstigt... De kan ju inte ta bort nàgot innan de har ett liknande alternativ att erkàtta det med!! Làter nàstan som ett làkemedelsfòretag har sina smutsiga hànder med i spelet, snart kommer vàl en annan produkt fràn ett annat fòretag med liknande egenskaper...

    2009-09-09 | 14:24:32
    Bloggadress: http://tjejpasicilien.blogspot.com
  • Maritha säger:

    Mycket märkligt, med tanke på att det är preparat som funnits hur länge som helst... Apotekaren mumlade om att det kanske berodde på att det är blodförtunnande, som att det är en nyhet efter 50 år?

    2009-09-09 | 19:58:58
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: