Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Influensan verkar vara på gång nu

Kategori: Sjukvård

Nu verkar influensan vara på gång. Vi har haft flera patienter med verifierad influensa A, H1N1 de senaste dagarna, och man läser samt hör om mindre utbrott både här och där. En av patienterna berättade om 500 smittade på en plats uppåt i landet. Tidningarna skrev ju igår om de 160 smittade barnen i Skelleftå.

När det väl blir allvar, och börjar närma sig vaccinationsdags så visar det sig att så många som hälften av svenskarna uppger att de inte ska vaccinera sig. Snacka om vändning; från att folk gick med munskydd på sta'n innan den ens hade kommit till att inte vilja ta emot ett erbjudande om gratis vaccinering, när fallen väl börjar komma.

Smittskyddsinstitutet (SMI) bedömer att cirka 1,5 miljoner svenskar kommer att smittas av svininfluensan.Av dessa kommer mellan 50 och 250 att dö. Men om de flesta väljer att vaccinera sig kommer dödssiffran att hållas nere, säger Annika Linde på SMI.

Jag har aldrig haft influensa, och brukar aldrig vaccinera mig mot den vanliga influensa, därför att jag vill bygga upp mitt immunförsvar så mycket som möjligt medan jag är ung och frisk, så att jag klarar av sjukdom. På detta sätt tror jag att man även kan hålla sig friskare när man blir äldre. Skillnaden med denna influensa (H1N1) är att den är mer smittsam än den vanliga influensan, och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag skulle bära på virus utan att själv vara speciellt sjuk, och på så vis smitta min sjukliga, sköra farfar eller patienterna på jobbet. Jag träffar ju hela tiden människor som är så nedsatta och sköra att de inte skulle klara av en influensa, utan dö på kuppen. Jag kommer ju att utsättas för så mycket smittämne att jag säkert kan bli bärare, även om det inte är säkert att man själv blir så sjuk. Jag tycker dock att man måste tänka på andra än sig själv, så därför ser jag det som min plikt att vaccinera mig mot H1N1, och det tycker jag att alla andra som träffar gamla, sjuka och/eller nedsatta människor ska göra! Är man i en riskgrupp tycker jag inte att det ens är något att fundera över, då vet man ju att risken är stor att utveckla svår, livshotande sjukdom.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Jag kommer också att vaccinera mig. inte så mycket för min skull som för andras som du skriver. Folk har blivit så misstänksamma mot vaccinet och diverse konspirationsteorier verkar ha fått fäste, onda läkemedelsföretag som är ute efter att förgöra mäskligheten typ.

    2009-10-10 | 10:06:07
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Ida säger:

    Bra inlägg där!

    2009-10-10 | 13:30:04
    Bloggadress: http://idasaidas.blogspot.com/
  • Maritha säger:

    Jennie: Man måste ju även tänka på dem som av olika anledningar inte kan ta vaccinet; äggallergiker, immunsupprimerade osv.



    Ida: Tackar :)

    2009-10-12 | 22:52:51
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: