Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Stoppa de morgonpiggas diktatur!

Kategori: Debatt

Lisa Magnussons krönika är så bra att jag här kopierar den rakt av:

Jag hatar att gå upp tidigt, det har jag gjort sedan jag var liten. På morgonen är jag så trött att jag knappt vet vad jag heter, jag brukar vakna till ordentligt först frampå eftermiddagen. För mig är det kvällsstund som har guld i mund. Och det är jag inte ensam om att tycka.


Enligt studier tycker
bara en av tio om att vara uppe med tuppen. Något fler, ungefär 15-25%, är utpräglade kvällsmänniskor - eller B-människor, som någon morgonpigg jävel passade på att döpa oss en dag i gryningen innan någon annan hunnit komma till jobbet. De flesta är varken eller och gillar inte tidiga morgnar och inte heller alltför sent nattsudd. Men trots att en överväldigande majoritet alltså är lite eller mycket morgontrött så är hela samhället anpassat efter dem som gärna går upp tidigt. Det är ju faktiskt helt sjukt.


Jag förstår inte
varför det är så viktigt att alla lever efter samma klocka. Det smidigaste vore ju faktiskt om vi gick lite omlott, om vi fick lov att tänja på tiden istället för att vara slavar under den. Då skulle vi slippa bilköerna som uppstår när alla tar sig till och från jobbet på samma gång, vi skulle slippa stå som små hoppackade sillar i tunnelbanan och hata alla och hans moster för att de andas dålig morgonandedräkt i ens trötta grå ansikte. Folk skulle vara utsövda och glada och jobba bättre när de droppade in allt eftersom och det skulle finnas mer plats för oss alla. Helg kunde man väl ta lite närsomhelst, alla måste ju inte ha ledigt exakt samtidigt.


Kommer du på sent
på kvällen att du behöver handla? Inga problem. Affären bemannas av en spegelvänding som är morgontrött och kvällspigg och gärna jobbar natt om han bara får sova ordentligt dagen därpå. Om något går sönder en söndag så behöver du inte vänta till måndag klockan nio pip, för kundtjänst har öppet 24/7. Vårdcentralerna också, där sitter nattfjärilar och lyssnar med stetoskop på patienternas hjärtan ända tills de morgonpigga tar vid nästa dag. Och på myndigheterna går de anställda i skift så att det alltid finns nån sjusovare där när det är efter midnatt och du inte begriper den jävla deklarationen.


Jag tycker att
det är på tiden att vi sätter ned foten mot de morgonpiggas välde. Nästa gång nån ringer tidigt på förmiddagen och försmädligt kvittrar: "Väckte jag dig?" i luren så skall jag bara svara: "Ja". För man är inte finare och mer produktiv bara för att man är morgonpigg. Det handlar bara om olika dygnsrytm.

                         

Kommentarer


Kommentera inlägget här: