Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Kriminalteknik

Kategori: Studier Vårdvetenskap

Ikväll var första gången på kursen i kriminalteknik, som jag ska gå i vår.
Det kan låta en aning udda, men jag tycker att det är spännande, och dessutom så är det mycket laborationer; man får analysera prover med PCR- teknik, titta på sitt eget och andras DNA i mikroskop osv, så det är faktiskt intressant även ur min yrkesmässiga synvinkel, såtillvida att vi ofta skickar prover för PCR, så det är roligt att veta hur man gör det i praktiken.
Idag var det en kriminaltekniker från Örebro som föreläste; han berättade hur deras arbete ser ut i verkligheten och gav exempel på hur de kan arbeta genom olika fallbeskrivningar. Det var jätteintressant och roligt att höra honom berätta om sitt yrke!

Som en liten parentes kan jag konstatera att kriminaltekniker verkar se på CSI, Dexter och liknande serier som vi som jobbar inom sjukvården tittar på Cityakuten, Scrubs osv :)


Dexter skapar en fin blodbild ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: