Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

90- årskalas och körtelfeber

Kategori: Det dagliga livet

I lördags hade jag, Andreas och David gemensamt 30- årsfest, "90- årsfest".
Toni och Richard kom ner från Köping, för övrigt var det "de vanliga" vännerna som kom. Det var en trevlig tillställning med mat och dryck samt tipspromenad. Andreas och David hade gjort frågorna, och jag (och fler med mig) kunde knappt en enda fråga. Det var svåra frågor om allt möjligt, antar att jag inte är särskilt allmänbildad...

Toni berättade om dottern till en av hans arbetskamrater, som har haft exakt samma magproblem som jag, och där det sent omsider visade sig att hon hade körtelfeber. Oftast yttrar det ju sig ungefär som en halsfluss, men det kan även slå sig enbart på inre körtlar; mjälte, lever osv. De flesta får det i barndomen, och får då inte så mycket symtom, men om man får det i vuxen ålder kan man drabbas hårt, och det är inte helt ovanligt att man är sjuk lika länge som jag; 8-9 månader. En del får också ett kroniskt trötthetssyndrom efteråt, som kan vara i flera år, för att sedan successivt bli bättre.
Ju mer jag läser om det så tror jag faktiskt att det var körtelfeber som jag också hade; de allra flesta symtom stämmer, till och med prover, såsom CRP, leukocyter, sänka, urinsticka osv.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: