Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Kräftskiva!

Kategori: Det dagliga livet

Igår var vi på kräftskiva hemma hos Jennie och Johan.
För det första så verkade vi ha valt helt fel tid för kräftskiva, för det var ingen av oss som hade fått tag på riktiga kräftor!
Jag och Andreas hade letat i fyra olika affärer utan att hitta tillstymmelse till en enda liten kräfta!
Till sist så lyckades jag hitta frysta kräftstjärtar med skal på Coop, det var ju ganska nära i alla fall!
Johan och Jennie körde med räkor, men de var så stora och fina att de nästan kunde räknas som kräftor!
Henrik körde med havskräftor, han var annars den enda av oss som faktiskt hade sett vanliga kräftor, men han ratade dem till förmån för kusinerna från havet.

Till skaldjuren hade Jennie lagat en mycket god skaldjurspaj, och bakat flera sorters bröd.
Jag och Andreas konstaterade att vi också måste börja att baka vårt eget bröd istället för att köpa; både billigare och godare!
Till kaffet slängde Jennie snabbt ihop en utsökt äppelpaj; recept önskas (jag tar gärna emot några brödrecept också...)!
Jag är mycket imponerad över hennes färdigheter i köket!
Andreas blev tvungen att åka hem efter maten; hans förkylning med tillhörande svåra ryggsmärtor (efter all hosta) ställde till det för honom, så han klarade inte av att vara kvar.

Vi andra satt som vanligt och diskuterade allt mellan himmel och jord, men David blev lite skrämd när jag och Jennie kom in på ämnet psykisk sjukdom och självmord, som vi båda anser att man måste uppmärksamma mer!
Jag är av den bestämda åsikten att ingen mår bättre av att problem av något slag tystas ner och göms undan; fram med det i ljuset, ge det uppmärksamhet och sprid kunskap!
Det är många som tex säger att "Jag klarar inte att läsa böcker om barn som far illa, jag blir så illa berörd!"
Javisst, det är klart att man blir illa berörd, det tror jag att de allra flesta blir när de läser den typen av börcker, eller böcker om människor med andra former av tragiska livsöden!
Men steget därifrån till att undvika de böckerna, eller anse att de inte borde få skrivas tycker jag är alltför långt; hur skulle det hjälpa de barn och vuxna som far illa?! Nej, jag har tvärtom den åsikten att man måste läsa sådana böcker;tyvärr är det saker som dagligen sker runt om både i Sverige och världen; människor mår dåligt, människor råkar illa ut, och vem tjänar på att vi andra, privilegierade människor blundar för det pga att vi inte ens klarar av att läsa om det!
Om vi tycker att det är otäckt att läsa så kan vi ju bara fundera över hur det var att uppleva...

Kvällen avrundades mysigt runt sveriges radio P4. Tyvärr var Karlavagnen redan slut, men det var ett trevligt önskeprogram där de spelade allt från Lasse Stefans till Vikingarna och Lordi.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    tack så mycket för dom fina orden =). Kul att du gillade pajerna. recept på äppelpajen kommer bums i min blogg =).

    2008-10-02 | 13:58:27
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Tackar! Den var riktigt god, liksom allt det andra!

    2008-10-02 | 20:51:54
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: