Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Gympa...

Kategori: Träning

Jag och David har varit på gympa idag, och jag konstaterar återigen att det inte riktigt är min grej...
Jag hade väldigt låga förväntningar när jag åkte dit, och de överträffades inte, om man säger så...

Jag har aldrig satt min fot på Friskis & Svettis, och det behövs inte heller.
När jag tränade på Hälsohuset så höll vi till i samma hus som F&S, och det räckte gott att bara titta på dem...
Deras motto är ju "Alla kan gympa" eller något sådant, och jag anser att det är där felet ligger.
Det är därför de får personer som kommer till passen och gympar i träskor, eller damer med byst ner till blygdbenet som gympar utan BH.
Snacka om skaderisk, när en överkäck ledare står i mitten och hojtar, medan ett gäng yra hönor springer runt henom, och ska försöka härma rörelserna. Att ledaren dessutom inte bryr sig så mycket om musikens takt och tempo, och inte alls har tänkt på musiken när hen har satt ihop sitt pass gör inte precis förutsättningarna bättre...

Jag har ju min grund i dansen, där kontrollerade, exakta rörelser i takt till musiken är grunden för all dans.
I de danser man har en koreografi så utgår man från musiken, och bygger upp programmet utifrån den.
Kontrollerade, exakta rörelser är inte bara snyggast, de minimerar också skaderisken.
När jag sedan började träna på Hälsohuset så hade Jeanette exakt samma filosofi; hon var stenhård med att vi var exakta i våra rörelser, och följde musiken helt ut.
Samma tema följde den aerobicstränarutbildning jag gick; det viktigaste när man sätter ihop ett pass är att göra den till musiken, minimera skaderisken och att leda lika mycket med båda benen.

Detta är anledningen till att jag har så svårt för gympa: Det bryter mot varenda grundläggande regel jag har med mig.
Programmet följer inte alls musiken, och det är sällan i takt.
Rörelserna är flängiga och okoordinerade.
Riktningar byts mitt i en rörelse (detta är genomgående i hela passet); med enorm påfrestning och skaderisk på knän och fotleder.
Allt detta stämde även in på det pass vi var på idag...
En positiv sak är att det var jobbigt i alla fall, och styrkeövningarna var ganska bra, om än på en väldigt hög nivå (eller så är det jag som är otränad...).
Sedan att tränaren var helt speedad och överkäck är ju en sak som man fick försöka bortse från; det verkar ju vara ett krav på just gympaledare, men det gjorde ju inte det här med takt och koordination bättre...

Obs: Jag är fullt medveten om att jag genereliserar; givetvis är inte alla gympapass så här, men alla jag har sett i alla fall... Tyvärr så är det nog ganska vanligt förekommande.
Obs 2: Det var inte på F&S vi tränade idag, jag tog dem som exempel eftersom de är urmodern för gympan som sådan.

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Håller med vad du skriver om gympa. Tycker det är mest springa runt och plocka äpplen och annat trams. För alla är det naturligtvis inte trams men jag tycker det mest är tråkigt och tramsigt. Men hellre gympa för mig än att inte röra på sig alls.

    2008-10-26 | 22:04:36
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Det var precis så vi resonerade idag, det var därför vi gick dit, för att få någon träning alls. Det var trots allt ett hårt pass med både styrka och kondition, så det var ju bra ur den synpunkten. Sedan fick jag försöka ignorera att varje övning skar i mig pga att de var så felaktiga.

    Kanske är jag en besserwisser, men jag tycker att gruppträning ska vara så organiserad att den är säker att genomföra för alla, särskilt ett grundpass, som detta var!

    Sedan att övningarna är töntiga är ju min åsikt, det tycker väl inte alla (jag gillar inte heller att plocka äpplen)...

    2008-10-27 | 00:57:21
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: