Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Mjölkmage?!

Kategori: Debatt

Har länge gått och irriterat mig på begreppet "mjölkmage", som för ett tag sedan lanserades i media.
Vad 17 menas med "mjölkmage"?! Laktosintolerans? Oförmåga att bryta ner mjölksocker? Att man är ovan vid mjölkprodukter, och därför får magknip när man äter/dricker det?
Vad är det då för fel på att använda det korrekta ordet? "Mjölkmage" låter som barnspråk!

Nu skriver Aftonbladet att de intensiva kampanjer som gjorts i media har lett till att folk tolkar alla typer av magbesvär som "mjölkmage", och därmed undviker laktos, trots att många istället lider av IBS (irritable bowel syndrome/colon irritabile/irriterad tjocktarm). Detta leder till att de köper dyra låglaktosprodukter "i onödan", när det med all sannolikhet skulle ha hjälpt mycket bättre med andra insatser.

Eftersom jag med stor sannolikhet själv har IBS (trots att min mag-/tarmläkare sade att jag sannolikt inte har det) så vet jag av egen erfarenhet att magen kan reagera på många olika produkter; i mitt fall framför allt kaffe och svart te.
Det går också i perioder; mår magen bättre kan jag dricka lite kaffe, men mår den sämre så måste jag undvika det helt.
I sämre perioder tål magen nästan ingenting, och mjölkprodukter är ju inte precis lätta att bryta ner...
Efter några år så lär man känna sin mage, och vet vad man tål i en viss situation.
Detta givetvis förutsatt att man försöker lära känna sin mage, och inte tolkar alla symtom därifrån som "mjölkmage"...

Att svenska folket enligt min mening trots allt konsumerar alldeles för mycket mjölk och mejeriprodukter är ju en helt annan fråga...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: