Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Löneförhandlingar....

Kategori: Jobbet

Nu har då löneförhandlingarna kommit igång på Skaraborgs sjukhus, närmare ett halvår efter strejkens slut...
Chefen var inne på vårt sjuksköterskemöte idag och informerade om hur läget ser ut just nu, och det var väl ungefär som väntat...
Jag är en inbiten realist när det kommer till sådana här saker, så därför har jag inte haft speciellt höga förväntningar, och det var nog tur, efter den information vi fick idag...

Vår chef kommer att prioritera att få en lönespridning, och således prioritera dem som har jobbat längst på kliniken.
Det låter ju bra, och jag tror också att det i längden är enda sättet att få upp lönerna på sikt.
Problemet som jag ser det är att det har jag hört sedan jag började på den här arbetsplatsen;
att de som har jobbat i 20 år ligger alldeles för lågt i förhållande till de som är nya.
Det är säkert sant, men följden blir att de som får höjda löner är:
1) de som har jobbat i 20 år, eftersom de prioriteras i varje löneförhandling, "för att få en lönespridning", och
2) de som är nyutbildade, eftersom regionen jobbar på att höja ingångslönerna.

Detta innebär att vi som har jobbat i 6,7 eller 8 år blir eftersatta, och aldrig prioriteras, eftersom vi inte har tillräckligt hög lön för att det ska kunna ge en lönespridning om den höjs, och vi hade en så låg ingångslön när vi började att vår lön numera ligger under den aktuella ingångslönen!
Jag kan inte tycka att det känns som en bra fördelning, hur jag än vrider och vänder på det!

Då står hoppet till den utlovade höjningen från och med 1/3 2009, då alla som har jobbat minst ett år ska ha minst
21 100 kronor i lön...
Javisst, förutsatt att landstinget får tillräckligt mycket pengar att skjuta till, så att alla kan komma upp i den lönen...
Det blir ganska mycket pengar det...
Jag tror det inte förrän jag ser det!
Det är väl lika bra att räkna med ett par hundra i löneförhöjning, som vanligt; "Ingen ska i alla fall bli helt utan",
som vår chef brukar säga!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: