Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Hur vill DU ha det när du blir gammal och dement?

Kategori: Debatt

Aftonbladet gör för tillfället en stor artikelserie som belyser dagens fruktansvärda äldrevård...

I inledningen får man läsa "Häng med på en resa in bland blöjor, psykofarmaka, matlådor och rullstolar. Så du vet vad som väntar dig." 
Mellan raderna tycker jag mig läsa att blöjor är något hemskt och ovärdigt. Personligen tycker jag att det är mer ovärdigt att låta inkontinenta människor kissa lite här och där, där de sitter och går, hellre skulle i alla fall jag ha en blöja på mig...

Man får läsa om Inga- Maj, som är dement och tidvis orolig och aggressiv. Hennes dotter Elisabeth tycker att det är fruktansvärt att Inga- Maj då får lugnande mediciner, "drogas ner", som Aftonbladet uttrycker det.
Man menar också att det är för att personalen ska få det lugnare, och att det har gjort att Inga- Majs demens har blivit förvärrad.

1) Demens är en progressiv sjukdom; den blir värre och värre. Sjukdomen varierar dock från dag till dag; vissa dagar är bättre och andra är sämre. Tyvärr finns det idag ingen bot. En av de "fruktansvärda" mediciner som räknades upp bland de Inga- Maj äter är dessutom en bromsmedicin mot demens, dvs man gör vad man idag kan för att bromsa upp sjukdomens utveckling. Detta ses som negativt, och en del i att damen i fråga "drogas ner"...

2) Den som är dement och blir riktigt orolig och ångestfylld blir ofta aggressiv för att hon inte förstår vad som händer varken inom henne själv eller runt omkring henne. Denna ångest mår ingen bra av, jag själv skulle absolut inte vilja tvingas leva med detta pga att min dotter inte ville att jag skulle "drogas ner"!
Det man vill är att dämpa ångesten och oron för att personen i fråga ska få må lite bättre.

Man tar i en annan artikel upp det faktum att många äldre "binds fast", "blir inlåsta" osv, och framställer även detta som något fruktansvärt, som enbart utförs för att personalen ska få det lugnare, och mindre att göra.
Den som är dement minns ofta väl sina uppväxtår, men har ett sämre närminne. Detta får till följd att hon kan glömma att hon inte kan gå utan är rullstolsburen. Detta får givetvis till följd att hon försöker ställa sig upp och gå iväg, vilket i sin tur får till följd att hon ramlar, och om oturen är framme bryter ett ben eller en arm. För att förhindra detta ordinerar den ansvariga läkaren ibland att patienten ska ha ett så kallat bälte på sin rullstol. Detta ser ut och fungerar precis som ett säkerhetsbälte (det som är i mitten ibaksätet, och enbart knäpps runt midjan). Många människor som är klara i huvudet, men är spastiska eller av någon annan anledning inte riktigt kan kontrollera sina rörelser vill också ha ett bälte i sin rullstol; de känner det som en trygghet, ett skydd från att ramla ur rullstolen.

Samma sak gäller med att låsa ytterdörrar; det kan kännas lockande att gå ut och gå om det är fint väder ute, men om man är dement och sedan inte kommer ihåg vart man bor eller hur man hittar tillbaks så blir situationen genast lite mer problematisk... Jag tycker att en dörr med kodlås är betydligt mer värdig än att låta dementa människor gå ut, utan att de kan hitta tillbaks!

Men det är klart, om man är vääääldigt cynisk och vill hitta en snabb lösning på "problemet" med vårt ökade antal äldre och dementa personer så kan man ju sluta att sätta säkerhetsbälten på rullstolarna, och låta dörrarna till demensboendena stå öppen! Låt oss även sluta med att ge ångestfyllda människor lugnande mediciner och annan hjälp, så har vi en värld som i alla fall jag inte vill bli gammal i!

Jag säger inte att dagens vård är perfekt, men jag säger att de allra flesta av oss som jobbar inom den gör vårt allra bästa, och sätter patienternas välmående i främsta rummet, inte vår egen bekvämlighet!
Så sluta upp med att vara så misstänksamma mot oss, och ta istället reda på varför vissa åtgärder utförs!
Kommunikation är A och O, och kan lösa många missförstånd!

Kommentarer

  • susanne Axelsson säger:

    Demens är inget som enbart drabbar äldre. Det är inte en ålderssjukdom. Det kan drabba dem som är i 30-års ålder lika väl som det som är äldre. Men det är inget tecken på att man börjar bli gammal.



    Jag känner dock med din frustation kring vården idag. Den är grym för att tillhöra ett sådant välfärdsamhälle som sverige.

    2008-11-26 | 17:09:57
    Bloggadress: http://blogg.unganhörig.se
  • Pysan säger:

    Ja, och en av medicinerna som damen får är tamoxifen.. för att inte hennes bröstcancer ska komma tillbaka..



    Genom att jag själv har ätit den så vet jag att man inte blir "drogad" av den i alla fall..



    Kram Pysis

    2008-11-26 | 17:41:42
    Bloggadress: http://pysan.wordpress.com
  • Acoda säger:

    Jättebra skrivet! Jobbar själv inom vården, och jag håller med, man ska först ta reda på varför man gör vissa saker! Mycket bra!

    2008-11-26 | 19:05:04
  • Gunilla säger:

    Jag håller med dig att de vinklar artiklarna fel, att det gäller att ta reda på fakta först.

    2008-11-26 | 21:11:25
    Bloggadress: http://blogg.passagen.se/pgrrr/
  • Maritha säger:

    Susanne Axelsson: Jag vet, men eftersom artikeln handlade om en äldre dement dam så valde jag att även vinkla mitt inlägg mot äldre- och demensvården. Vården av unga med demens är ett helt annat, och tyvärr ännu svårare, kapitel. Det var ju förresten inte länge sedan Aftonbladet hade en artikelserie om dem också... Jag kommer nog med mina tankar kring det också framöver..:)



    Pysan: Somliga verkar ha inställningen att man blir "drogad" av alla mediciner, vad de än är emot eller för... Konstigt...

    Kram till dig med, och hoppas att Tamoxifenet hjälpte dig!



    Acoda: Tackar, jag kände att det var dags att gå ut och försvara sig!



    Gunilla: Man tycker att bakgrundskontrollerna skulle vara A och O för reportrar, men så är det tydligen inte, det handlar tydligen bara om att skapa en folkstorm... Om det man skriver stämmer eller ej verkar ha en underordnad betydelse.

    2008-11-26 | 21:27:08
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Bitchslap Barbie säger:

    Väldigt bra skrivet!

    2008-11-27 | 12:13:52
    Bloggadress: http://bitchslapbarbie.wordpress.com
  • Maritha säger:

    Bitchslap Barbie: Tackar :)

    2008-11-27 | 15:18:51
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Jennie säger:

    Det är ju helt otroligt vad tidningarna kan få det till. Visst finns det missförhållanden inom äldrevården framförallt pga av personalbrist men att

    säga att det är personalen som vill ha lugn och ro och därför drogar ner alt. binder fast boende tycker jag nästan gränsar till förtal. Vårdpersonal brukar för det mesta göra allt de kan och lite till på jobbet för att få människor att må bra. Sådana här artiklar är ett slag rakt i ansiktet på de som sliter.

    2008-11-27 | 15:20:20
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Hoppas du får en trevlig dag! :)

    2008-11-27 | 15:22:45
    Bloggadress: http://emmiealina.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Jennie: Jag tar det så i alla fall! Sedan kan man, som sagt, inte neka till att det finns missförhållanden och att vissa personer har hamnat inom fel yrke alt. har jobbat för länge inom samma yrke/ på samma arbetsplats, men från det till att generalisera så här grovt tycker jag att det är låååång väg!



    Anonym: Tack det samma!

    2008-11-27 | 22:32:55
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: