Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

John Ajvide Lindqvist

Kategori:

Till mitt inlägg om Låt den rätte komma in skrev Kia i en kommentar:


"ajvide är ett jävla geni, måste se filmen också! snart kommer hans andra bok som teveserie också, kommer bli sjukt bra"

Där tycker jag att hon i stort har fångat essensen i det hela.
John Ajvide Lindqvist är en mästerlig författare. Han har ett säreget sätt att skriva, som jag tycker kommer fram alltmer för varje bok han ger ut: Man kunde ana det i Låt den rätte komma in, i Hanteringen av odöda kom det fram ännu mer, och i Människohamn fick det blomma ut i full prakt (Pappersväggar tycker jag var en mycket ojämn parentes, även om den också hade sina guldkorn, det var exempelvis väldigt roligt att få veta vad som hände efter Hanteringen av odöda).
Jag ser med mycket stort intresse fram emot vad som komma skall från denne briljante man.

Det jag tycker extra mycket om är att det är så lågmält; alla hans böcker utspelar sig på en helt vanlig plats i Sverige, men så händer "det där", som vänder upp och ner på alltihop, och det är inte händelsen i sig som är viktig, utan människornas sätt att reagera på det.

Kan med stor glädje läsa att han fick GP's litteraturpris 2008; det var han verkligen värd!
Juryns motivering: GP:s litteraturpris 2008 går till den litterära magikern John Ajvide Lindqvist för att han med vampyrens utsatthet och de överlevandes ensamhet väckt den svenska skräckromanen till liv och öppnat famnen för dem som dinglar över existensens bråddjup.

Litterär magiker var ordet!         


Efter en karriär som trollkarl och ståuppkomiker blev John Ajvide Lindqvist (född 1968) skräckförfattare. Han har även skrivit manus till tv-serier som

SvD beskriver det som "existentiell grundforskning"...                                                

Kommentarer

  • Sweet life style säger:

    bra blogg!

    2008-11-11 | 22:22:50
    Bloggadress: http://sweetlifestyle.se
  • pelle säger:

    Hade en gissat alls på att han såg ut på "det viset". Märkligt vad man kan förställa sig egentligen.

    2008-11-11 | 23:09:49
    Bloggadress: http://pellespersonliga.se
  • Maritha säger:

    Sweet lifestyle: Tackar :)



    Pelle: Oftast föreställer man sig en person på ett visst sätt, och sedan blir det helt "fel" när man ser hur de egentligen ser ut.

    2008-11-12 | 00:51:45
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • kia säger:

    åh, kul att få vara med på ett hörn! jag var på realesen för människorhamn i somras (lönar sig att jobba i bokhandel höhö), och han är helt fantastisk, irl liksom. helt grym release för övrigt, vitmålade pojkar på flakmoppar, gb gubbe hängd i ett träd, trollkarlar och gratis vin, mums

    2008-11-12 | 11:08:09
    Bloggadress: http://kattak.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Kia: Det låter fantastiskt! Jag vill också jobba i bokhandel och få vara med på sådana releaser!

    2008-11-12 | 15:24:07
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • snow säger:

    "Svar" Håller med. Jag hoppas på att hinna se filmen också=)

    2008-11-12 | 15:45:03
    Bloggadress: http://housedancer.blogg.se/

Kommentera inlägget här: