Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Fågelinfluensa?

Kategori: Aktuellt

Nu cirkulerar nya typer av fågelinfluensa i Indonesien igen, och veterinärerna är rädda för en pandemi.

Det vi ska komma ihåg när det gäller influensa, är att alla typer av influensa kommer från fåglarna, således är alla influensa en typ av "fågelinfluensa".
Indonesien är ett land där alla fågelburna smittor sprids oerhört snabbt, av naturliga orsaker, pga att de hanterar och lever mycket tätt inpå fåglar.

Om det blir en ny pandemi så är det givetvis ett hot, men jag är ju en aning miljöskadad av mitt arbete på infektionsklinken, så jag tycker också att det vore spännande!

Vid en muterad aggressiv influensa så hjälper sannolikt inte vanligt influesavaccin, eller läkemedel liknande Tamiflu. Tamiflu är ett läkemedel som förkortar sjukdosmtiden vid vanlig influensa med 1-2 dagar, om den tas inom 48 timmar från insjuknandet. Sannolikheten att det skulle hjälpa nämnvärt mot en muterad aggressiv fågelinfluensa är med andra ord försvinnande liten.

Jag följer fortsatta rapporter med spänning!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: