Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Kulturskillnader

Kategori: Eftertanke

Jag är väldigt intresserad av olika kulturer; hur man ser på olika saker osv. Jag älskar att sitta ner med människor från olika kulturer och diskutera och jämföra olika saker och fenomen.

Inatt jobbade jag tillsammans med en ung muslimsk tjej, en ung afrikansk tjej och två medelålders kvinnor, och vi hade en riktigt intressant och trevlig diskussion, där vi jämförde våra olika erfarenheter av olika saker.
Även de medelålders kvinnorna har ju en lite annan syn på saker och ting än jag; även om vi har växt upp i samma land så har vi växt upp under olika tidsepoker, och har således lite olika referensramar.

Den muslimska tjejen har levt i Sverige sedan hon var fem år, och har ett så gott som svenskt sätt att tänka när det gäller det mesta, och hon berättade om de problem hon har med sina föräldrar och sin släkt, som exempelvis aldrig skulle acceptera att hon är tillsammans med en kille som är svensk, eller någon annan nationalitet än den hon härstammar från. De anser att man ska hålla sig till sina landsmän, för att undvika konflikter och kulturkrockar.
Den afrikanska tjejen hade lite friare förhållanden; hennes släkt tycker mest att det är spännande med olika kulturer.

Vi har avhandlat allt från hedersmord till ungdomars klädstil och vanligt folkvett och hyfs; mycket intressant!

Kommentarer

  • mel säger:

    Vem hade mest fördomar? Kunde man se att någon inte riktigt accepterade någon annans olikhet? ... måste ha varit ett spännande möte.

    2008-07-03 | 20:26:06
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Den muslimska tjejen delade inte alls det synsätt hennes föräldrar hade, så hon berättade väldigt öppenhjärtigt om deras synsätt, och eftersom det är så vitt skilt från oss så kunde de flesta inte riktigt förstå tex det här med arrangerade äktenskap osv, men som tjejen själv sa: "Jag förstår dem inte själv, så jag förstår att ni inte kan förstå!"



    Den som egentligen tyckte att det var allra konstigast var nog faktiskt den afrikanska tjejen, hon verkade ha växt upp i ett hem som var väldigt open-minded, så hon hade väldigt svårt att förstå vissa saker, tex att hela släkten på ca 250 pers skulle ha sina åsikter om ev. pojkvänner osv... Sedan så var ju de äldre damerna mer chockade än tex jag, även om det verkade som om det hela mer bekräftade deras fördomar...



    Det var en väldigt intressant och givande diskussion, speciellt eftersom den muslimska tjejen började prata "på förekommen anledning"; att hon hade det väldigt jobbigt med föräldrar och släkt, hon vågade inte berätta att hon hade en svensk pojkvän osv...

    2008-07-03 | 21:39:59
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • mel säger:

    Inga lätta saker det där, men jag tror att världens växande öppenhet med bättre kommunikationsmedel är bra för utvecklingen. Det går inte lika lätt för en liten grupp (män) att isolera en förtryckande livsstil längre. Just nu hör man mycket om t.ex. brudkidnappning. Stora massan börjar få upp ögonen för det och ogillar det. Förhoppningsvis sätter det lite press på förtryckarna. Jag hoppas det iaf.

    2008-07-06 | 21:18:37
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Jag är av samma åsikt; man kan ju hoppas att de blir lite påverkade av att veta att majorieten är emot det.

    2008-07-09 | 13:59:42
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/

Kommentera inlägget här: