Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Sicilien 2008

Kategori: På resande fot

Så var man tillbaks i vardagen igen, då...
Det känns en aning tråkigt att komma tillbaks till det här trista "sommarvädret" vi har i Sverige, efter att blivit bortskämd med 32-28 grader i en vecka!

Hur som helst, vi hade det jätteskönt; solade, badade och gick på sta'n och njöt av det internationella folklivet.

080712:
En lååång dag, med eviga resor och flygplansbyten...
Åkte hemifrån kl: 03:00 och var framme i Taormina vid 17-tiden på eftermiddagen, då styrdes kosan direkt till poolen för avsvalkning samt lite sol på våra bleka kroppar.
Därefter begav vi oss till sta'n, tog en god italiensk pizza samt en birra Moretti (äkta siciliansk öl).
Det blev inte någon speciellt lång kväll på sta'n; vi var alla ganska trötta efter resan, så sängen lockade ganska tidigt...

080713:
Idag begav vi oss till Mazarrò sea palace, ett fint hotell nere vid stranden. Det blev sol och bad och lunch på stranden.
Andreas och Henrik spenderade en stor del av reskassan på att hyra varsin jet ski och leka en stund, de var dock rörande eniga om att det var väl investerade pengar.

080714:
Större delen av dagen spenderades vid poolen; vi solade, läste och badade, och fick lite mer sol på våra bleka kroppar.
På eftermiddagen hade vi rådslag kring hur vi skulle spendera resten av veckan. Valet stod mellan en tripp till Palermo, och bland annat ta en titt på katakomberna som finns där eller att åka till sommarhuset på Panarea.
Eftersom vi har varit på Panarea tidigare röstade jag för Palermo och katakomberna, men jag blev nedröstad, så på onsdag bär det av till Panarea (inte precis fy skam det heller...)!

080715:
Vi hade tänkt spendera förmiddagen vid poolen och gå på sta'n på eftermiddagen, men det var faktiskt riktigt disigt ute idag, solen syntes inte alls, så förmiddagen spenderades istället på terassen med varsin god bok (Andreas var dock inne och spelade guitar hero större delen av tiden).
När det började dra ihop sig till lunch och vi knallade iväg till sta'n så skingrade sig givetvis diset, och det blev riktigt soligt och varmt igen; snacka om dåligt tajming!
Vi hade hur som helst en trevlig eftermiddag på sta'n, även om det inte blev någon shopping att tala om.

På väg till sta'n.

På väg tillbaks hem från sta'n.

080716:
Vi blev hämtade av en chaufför vid 08:30, han körde oss till Milazzo, där vi tog färjan över till Panarea.
Panarea är en liten trevlig ö, där biltrafik är förbjuden, och det gör att det blir väldigt tyst och rofyllt.
Det innebär dock inte att alla går dit de ska; man får hela tiden se upp för de små eldrivna bilar som susar omkring på de små smala gatorna, inte mycket bredare än våra svenska trottoarer!
Efter att vi kom till Panarea har vi idag bara tagit det lugnt; läst och tagit en och annan öl på terassen :)

Fantastisk utsikt från terassen på Panarea!

080717:
Idag hade vi bestämt oss för att bege oss till stranden på Panarea. Vi kom ihåg sedan vårt tidigare besök på ön att det var en bit att gå, men vi hade alla tre förträngt att det var såå långt att gå; det blev en promenad på ca en timme i närmare 40 grader och gassande solsken innan vi äntligen kom fram till stranden...
Vattnet var härligt; lagom varmt och skönt!
Vi konstaterade ganska snart att vi inte kunde ligga på stranden och sola alltför länge, med tanke på den solexponering vi redan fått vid vår promenad, och skulle få vid promenaden tillbaks...
Det blev lunch på en trevlig restaurang nere vid stranden, innan vi påbörjade vår promenad tillbaks hem.
På väg hem konstaterade vi att vi hade valt precis rätt tid att tillbringa på stranden; vi mötte nämligen ett stort sällskap, så när de väl kom fram skulle stranden komma att bli vääääldigt trångbodd; inte så kul att ligga som packade makrillar på stranden...

080718:
Vi skulle inte åka tillbaks till Sicilien förrän på eftermiddagen, så det blev sovmorgon, och förmiddagen tillbringades på terassen med en god bok.
Därefter blev det lite packning och städ innan vi begav oss ner till hamnen, där grabbarna tog varsin öl och jag en härlig jordgubbsgranita innan det var dags att gå ombord på färjan tillbaks till Milazzo.
Där möttes vi upp av samma chaufför, som skjutsade oss tillbaks till Taormina.
Väl tillbaks var klockan ganska mycket, och eftersom vi skulle upp tidigt för hemfärden nästa morgon blev det inte mycket mer än middag och sedan sänghalmen

Sammanfattningsvis så hade vi en underbar, om än alldeles för kort vecka på Sicilien och Panarea.
För mer bilder från resan, kolla på azeofspadez.bilddagboken.se