Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Snart gräsänka..:(

Kategori: Det dagliga livet

Andreas har precis klarat alla inträdesproven, så på måndag börjar han på lokförarutbildningen i Mjölby.
Egentligen hade han sökt till Hallsberg, och skulle då ha börjat i april, men han gjorde så bra ifrån sig på testerna att de ville att han skulle börja redan nu, och läsa i Mjölby.
Det har ju många fördelar; han börjar tidigare, och blir därmed även klar tidigare.
Dessutom så är utbildningen i Mjölby 10 veckor kortare än Hallsberg, så det innebär ju att han blir klar ännu fortare! Nackdelen är den uppenbara; till Mjölby kan man inte pendla från Skövde, utan han måste bo där, och veckopendla. Det värsta det innebär är ju givetvis att vi bara träffas på helgerna, men det innebär ju även en extra hyra...:( Dock så har hyresvärden rabatt för de som studerar, så det blir ju inte så fasligt dyrt ändå.

För att bli lokförare måste man göra en mängd olika tester och prov; koncentrationstester, noggranhetstester, psykologutvärdering osv, osv... Det är ju bra, men det konstiga är att för att få läsa till sjuksköterska eller till och med läkare så krävs inga sådana lämplighetstester; det är (för det mesta) bara betygen som gäller för att få börja läsa inom den branschen. Är det verkligen rimligt? Jag tänker tex på den fd läkarstudent som avtjänat ett straff för mord... Vad tycker ni; borde man ha någon form av lämplihetsprövning innan man får påbörja utbildningar inom vårdyrket?

Kommentarer

  • SKINHEAD BARBIEDOLL säger:

    Har ingen stark åsikt här men jag tycker det vore rimligt att dom som har mycket & nära kontakt med människor bör testas - & dom kanske inte måste vara klanderfria - men en del skulle man säkerligen behöva sålla bort.

    2008-02-07 | 11:16:45
    Bloggadress: http://SKiNHEaDBArBiEdOLL.blogg.se
  • Jennie säger:

    Tycker absolut att det bör finnas lämplighetstester för de som skall jobba inom sjukvård. Det finns ju skräckexempel på medicinarberget där jag går, läkarstudenter som knappt kan prata med människor. Man bör ju i alla fall gilla människor och kunna prata med människor om man ska jobba inom vården. Vissa läkarutbildningar har ju intervjuer istället för lottningar bland de med betyget 20.0. Det är ju en början. Kul att Andreas blev antagen =).

    2008-02-07 | 18:39:24
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Lennart säger:

    Jag har bott i Hallsberg, där hade jag min lyckliga barndom. Brukar försöka stanna till och hälsa på ett par personer där då och då när jag passerar. Men jag förlorade kontakten med min bästis och känner att jag har växt ifrån platsen. Ibland undrar jag hur livet hade blivit om jag inte hade flyttat.

    2008-02-07 | 20:29:24
    Bloggadress: http://trannel.blogg.se
  • Maritha säger:

    Skinhead Barbiedoll och Jennie: Jag håller helt med er; helt perfekt kan ju ingen vara, men man bör ju i alla fall ha vissa sociala färdigheter, och ett intresse av andra människor. Dessutom så tycker jag inte att alla människosyner hör hemma hos vårdpersonal, men det är väl svårare att komma åt...

    Lennart: Det är lite vemodigt på något sätt, de blandade känslor man har inför sin gamla hemstad...

    2008-02-07 | 23:04:08
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: