Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Tandläkaren...

Kategori: Det dagliga livet

Imorse var det så dags för ett sedan länge efterlängtat tandläkarbesök (förutom att det visade sig att jag inte fick träffa tandläkaren, utan en tandhygienist...). Jag har bett dem om att få komma minst en gång om året, men nu har det nog till och med gått mer än två år!
Ja, det kan låta en aning underligt att längta efter att gå till tandläkaren. Saken är den, att mina tänder alltid har varit väldigt sköra, och jag är därför supernoga med mina tänder, och är en aning nojig över dem. Tidigare år har mina nojor alltid verkat obefogade; jag har fått beröm över att mina tänder är så välskötta, och de har sagt åt mig att jag inte alls behöver använda tandtråd både morgon och kväll, utan det räcker utmärkt med bara en gång om dagen. Jag gillar dock tandtråden, och tycker inte att tänderna känns riktigt rena om man inte har gjort rent även mellan dem (jag har dessutom sedan 10 år tillbaks haft några hål mellan tänderna).
Nu kom domedagen; jag hade inte ett eller två, utan fem (!!!) hål i tänderna!!! Tre av dem var så små att de antagligen inte kommer att behöva lagas i nuläget, men jag höll på att svimma! Dessutom så hade jag för första gången i mitt liv lättare tandköttsinflammationer på några ställen, så jag ska få gå till en tandhygienist (också för första gången i mitt liv, har hört många skräckhistorier om hur de behandlar munnen...).
Tandhygeinsten som undersökte mig sade dock att allt detta sannolikt kan förklaras av de nya medicinerna jag tar mot migrän, och den muntorrhet som följer av dem. Där ser man hur oerhört mycket saliven betyder för munhälsan!
Jag fick henne i alla fall att skriva ut fluorsköljningsmedel och fluortuggummin; här ska fluorbehandlas!
Duraphat tandcrèmen ville hon dock inte skriva ut; hon tyckte att den innehåller för mycket fluor! I min värld kan det aldrig bli för mycket fluor!!!
En positiv sak var i alla fall att de små hål jag haft mellan tänderna nu har läkt; där ser man att tandtråden verkar ha gjort nytta i alla fall!

Längtar tills detta är åtgärdat, så att jag får börja med frisktandvården! Dock så kommer väl min månadsavgift att bli skyhög, efter denna ödesdag..:(

Kommentarer


Kommentera inlägget här: