Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Grunda för bra matvanor

Kategori: Projekt livsstil

Viktklubbs dietist Jodefine Jonasson tips för att skaffa sig bättre matvanor är att fylla kylen och skafferiet med nyttiga matvaror, och slänga ut de onyttigheter som finns där.

Den som älskar att äta äppelpaj med massor av marsánsås ska inte ha två öppnade såspaket hemma. I alla fall inte om målet är att gå ner i vikt.

- Inte för att det behöver vara fel att äta äppelpaj någon gång - utan för att frestelsen kan bli för stor.

Är kylen i stället laddad med frukt och grönt ökar dina chanser att lyckas med viktminskningen.


Den största utmaningen är att orka äta nyttigt när man kommer hem vrålhungrig från jobbet.

- Det är då man inte kan stå där med kakpaket i skafferiet, säger Josefine.

I stället gäller det att vara förberedd.

- Bunkra upp med till exempel pasta, gärna fullkorn, krossade tomater och kycklingfiléer. Då kan du ha en nyttig middag på bordet på en kvart, säger Josefine.


Köp!

Med följande varor i skåpen fixar du lätt smalmat varje dag. Komplettera med färska grönsaker och mejeriprodukter.

  • Pasta - gärna fullkorn
  • Ris/bulgur/couscous - gärna fullkorn
  • Buljongtärningar
  • Linser
  • Bönor/kikärtor
  • Krossade tomater
  • Matvete
  • En påse morötter
  • Gurka
  • Lök
  • Vitlök
  • Broccoli
  • Purjolök
  • Potatis
  • Majs på burk
  • Frysta grönsaksblandningar
  • Oliver
  • Kryddor: Med goda kryddor i maten behöver du inte ha i massa grädde. Har du inte färska - ta torkade. Gillar du inte en viss sorts krydda - ta en du gillar bättre. Det går även att köpa färdiga kryddblandningar.
  • salt och peppar
  • Grovt bröd - gärna med surdeg och hela korn
  • Knäckebröd
  • Osockrad müsli/flingor
  • Naturell yoghurt/lättmjölk
  • Smala pålägg: skinka, kalkon, tofu

    Släng!

    Har du godis i skafferiet? Släng allt! tipsar Viktklubbs dietist Josefine Jonasson.

    - För många är det svårt att börja ett nytt liv om det finns snask i skåpen.

    Svänger du ihop en sats chokladbollar om du är sugen? Kasta kakaon också!

    • Glass
    • Kakor
    • Bullar
    • Chips
    • Godis
    • Chokladsås
    • Våffelmix
    • Vaniljsås
    • Mandelmassa
    • Läsk
    • Majonäs
      (Kakao)

Kommentarer

  • mel säger:

    Josefine och jag är gamla kompisar sen plugget. Trevlig prick. Vi hade ganska mycket kontakt under en period, sen svängde livet olika för oss i nån korsning för sådär 15 år sen. Ovärt vetande eller hur?

    2008-08-04 | 21:31:33
    Bloggadress: http://mel.blogg.se/
  • Maritha säger:

    Ovärt, javisst, men trevligt ändå!

    2008-08-05 | 08:36:04
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se/
  • Lotta säger:

    Nu ser jag visserligen att detta är ett gammalt inlägg, men temat förblir ju aktuellt. Det funkar, faktiskt nästan enda sättet för mej att kontrollera vad jag äter. Men problemet som jag inte lyckats lösa än är sambon... Han klarar sej t ex inte utan kakor till kaffet och jag har ingen orsak att lägga mej i vad han äter. Vad gör man? Jag försöker få honom att köpa kakor som jag inte gillar men det funkar ju inte alltid...

    Svar: Åh, ja det är ett problem! Går det inte att övertala honom att äta något liiite nyttigare till kaffet också, och äta något mer onyttigt en eller två gånger i veckan? Själv har jag totalt fallit ur gängorna, men det blir nya tag igen!
    Maritha

    2012-12-14 | 21:36:56
  • Lotta säger:

    Jodå, det gör han till och med, men han klarar ju av att ha alla godsakerna hemma och bara ta när han är sugen. Medan jag i ofta äter upp allt på en gång... Jag har också tappat greppet det senaste året men fått motivation av doktorn att skärpa mej (högt blodtryck, kolesterol, samt ryggproblem som jag förstått att du också har). Hoppas att denna motivation stannar kvar! :-)

    Svar: Ja, 2013 och resten av våra liv får gå i hälsans tecken!
    Maritha

    2012-12-14 | 22:34:39

Kommentera inlägget här: