Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Liv och död

Kategori: Eftertanke

Är helt slut, har haft en tuff dag på jobbet...

Funderar mycket över livets slutskede för tillfället; läser en kurs i ämnet, och det är aktuellt för mig även av andra skäl...

Tror att det är bra för alla att med jämna mellanrum fundera över liv och död; jag har förstått att "gemene man" inte gör det...

Av någon konstig orsak så är döden inte längre naturlig i vårt samhälle; det är någonting som till varje pris ska undvikas och skjutas upp in i det längsta, och när någon ändå dör så ses det som ett misslyckande.
Blir lika fundersam varje gång som anhöriga till en patient ålder 90+ blir så förvånade om patienten dör...
Surprise: Människan lever inte för evigt, och medelåldern i Sverige är för kvinnor 82,7 år, för män 78,4 år.

Läser ju i tidningen med jämna mellanrum om "Agda, 87 år, dog av lunginflammation- Anhöriga förtvivlade: 'Mamma kan inte ha fått rätt vård- Hon dog ju av en enkel lunginflammation!' "
Här kommer faktan: Lunginflammation är fortfarande en svår jukdom, som människor dör i varje dag!
Det är den vanligaste sjukdomen hos oss på infektionskliniken, och det är inte alltför sällan som patienterna inte klarar av det, utan dör.
Även unga och för övrigt friska personer drabbas hårt av en svår lunginflammation, och berättar att det tagit månader för dem att bli återställda. Då är det inte så konstigt att Agda 87 år, som sannolikt är hjärtsjuk på mer än ett sätt, och dessutom troligen har diabetes, och ev. haft en stroke, kanske inte alls klarar av det svåra slag som en svår lunginflammation (eller annan infektion för den delen, kan även vara tex urinvägsinfektion!) innebär!

Nej, jag uppmanar alla att med jämna mellanrum fundera över liv och död; vad är Din inställning till döden? Vad tror Du händer när vi dör? Osv osv...
På så sätt kan du vara bättre förberedd när du möter döden, för det kommer du att göra, förr eller senare... Sannolikt  så kommer det först att vara någon närstående som är döende och sedan dör, och då är det bra att ha funderat över sin egen inställning innan man står där vid en dödsbädd, och behöver vara stark för den döendes skull.

Det enda vi vet säkert är att vi förr eller senare ska dö...

http://www.fortunecity.se/svedala/laroverksgatan/84/duva.gif     http://joaquimsrequiem.blogg.se/images/doed_1137252769.gif    

Kommentarer

  • Lennart säger:

    Döden verkar på något sätt ha blivit anonym bland folk. Den finns på något sätt men ska ändå inte beröras eller pratas om. När jag var 18 och farmor dog blev jag oerhört ledsen. På begravningen grät jag floder i kyrkan, vilket ledde till att folk viskade till mig att vara tyst. De upplyste mig om att jag borde ha tagit en tablett av något slag, som de hade gjort, och kunnat uppträtt som folk. Pappa dog en vecka innan han skulle ha fyllt 61, vilket jag tyckte var "för tidigt", fast det är ju det att vi dör ju inte vid en viss bestämd tid. Vi har ju inte fått någon slags garanti att kanske bli över 80 eller så. Jag väcktes bryskt en morgon av att han föll omkull på köksgolvet och då jag hade lyft upp honom på en stol så slutade han andas. Jag insåg vad som hade hänt men ändå hoppades jag att det inte var sant.
    En "rolig" tanke jag fick en dag för en tid sen var då jag hörde två par i 50-årsåldern på stan stå och prata på trottoaren. Den ena kvinnan sa till den andra att de hade varit hos en advokat och skrivit testamente "ifall" de skulle dö.

    2007-09-06 | 22:42:51
    Bloggadress: http://trannel.blogg.se
  • Maritha säger:

    Vad hemskt, det där med begravningen! Det är en annan sak i vårt samhälle; man får inte visa några känslor heller, utan ska bita ihop, le och låtsas som om allt är bra! Om man inte ska ha rätt att gråta och vara ledsen på en begravning, när ska man då få vara det?
    Nej, det känns som om någonting är allvarligt snett i vårt samhälle, tyvärr så vet jag inte vad man ska göra åt det, förutom att jobba med sig själv, och på så sätt försöka påverka människor i sin omgivning...

    2007-09-06 | 22:53:11
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: