Maritha

"Du säger att jag har en liten värld, men den är snygg och full av flärd!"

Mina tänder

Kategori: Kroppen

218234-83

En kroppsdel, om man nu kan kalla det så, som jag ofta får komplimanger för är mina tänder.
Jag vet inte om det är något speciellt med dem; de är bra att tugga med och inte alltför sneda.
Jag har dock fått för mig att de är ganska sköra, så jag kanske överdriver lite i skötseln av dem:

* Givetvis så borstar jag tänderna morgon och kväll med fluortandcrème, om jag har råd så använder jag gärna Duraphat tandcrème, som innehåller extra mycket fluor.
Tyvärr så är den enligt min åsikt svindyr, så för tillfället använder jag vanlig tandcrème. På fredag när lönen kommer så får jag nog knalla till apoteket och köpa Duraphat igen...
- En period så borstade jag tänderna tre ggr/dag, men det slet ut tändernas emalj, så jag har aldrig haft så mycket hål som under den perioden! Därför håller jag stenhårt på 2 ggr/dag, varken mer eller mindre.
* Tandtråd morgon och kväll; Johnson&Johnson är det bästa märket, som numera tyvärr nästan bara verkar säljas på apoteket.
* Fluortuggummi tuggas regelbundet under dagen, i perioder apotekets, i perioder "vanliga" V6 +fluor.
* Fluorsköljningsmedel i perioder, Andreas har för tillfället köpt hem Listerine, som känns som om det fräter i munnen, så det kan jag inte ta varje dag utan bara då och då. Apotekets fluorsköljningsmedel har en för mesig smak, så det gillar jag inte heller riktigt. Man ska ju egentligen inte kombinera Duraphat med andra fluorprodukter, så det gör inget..;)

                   

   

Kommentarer

  • Jennie säger:

    Duraphat är ju kanon men som du säger ack så dyr. Är det 85 spänn tuben eller överdrivet jag nu =). Däremot ang. listerin. Vi hade en föreläsare som sa att den var helt värdelös (med tanke på plackgrejen) och ger frätskador. Om man ska lita på det är ju upp till var och en men nog tycker jag att den är obehaglig i munnen så den använder jag inte. Finns starkare fluorsköljning på apoteket men dumt nog måste man ju ha recept på det då!

    2007-07-26 | 18:30:48
    Bloggadress: http://khalypso.blogg.se
  • Maritha säger:

    Jag tror att det är ca 85 kr/tub, och det är ju en LITEN tub!
    Ang. Listerine så tror jag att det är sant som de säger; att den innehåller fluor, och att den tar död på bakterierna som orsakar plack. Sedan tror jag inte att den tar bort plack som väl finns där, det måste man nog borsta ordentligt för.
    Frätskadorna tror jag absolut på; det tycker jag att man märker bara man använder den två dagar i rad! Andreas gillar ju när det fräter, så han brukar köpa den ibland..;) Jag använder den då och då, för visst känner man sig ren i munnen i minst tolv timmar efteråt!
    Annars så litar jag på Duraphat, den rekommenderade min tandläkare! Lustigt nog så såg jag på apoteket.se att den är DYRARE på recept än utan!?

    2007-07-26 | 18:53:09
    Bloggadress: http://maritha.blogg.se

Kommentera inlägget här: