Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Magikernas land

Kategori: Fantasy

Författare: Lev Grossman.
ISBN: 978-91-7579-046-6.
Serie: Magikerna, del 3.

Magikernas land är den nervkittlande och häpnadsväckande avslutningen på Magikerna-trilogin!

Quentin Coldwater har förlorat allt. Han har blivit utkastad ur Fillory  det hemliga och magiska landet från hans barndoms drömmar som han en gång härskade över. Utan något att förlora återvänder han till Brakebills College där allt började. Men man kan inte fly från sitt förflutna, och det dröjer inte länge förrän det kommer ikapp honom.
Samtidigt har de magiska barriärer som skyddar Fillory börjat falla samman, och barbarer från norr har invaderat landet. Eliot och Janet försöker rädda sin värld, bara för att upptäcka att situationen är långt mer invecklad och ödesdiger än de någonsin kunnat ana.

Tillsammans med Plum, en lysande ung magiker med en mörk hemlighet, ger sig Quentin ut på en slingrande resa genom den sjaskiga magiska undergroundscenen. Men alla vägar leder tillbaka till Fillory, och Quentin tvingas välja mellan att våga möta sina värsta rädslor eller offra allt.

Magikernas land är en nervkittlande roman och en sagolik berättelse om kärlek och försoning som på ett magnifikt sätt avslutar trilogin om Magikerna, och därmed befäster trilogin som ett av de stora verken inom den moderna fantasygenren. Magikernas land gick direkt upp som etta på New York Times bästsäljarlista, när den släpptes i USA. 

Magikernas land (inbunden)

Jag har tyckt mycket om de två föregående böckerna i serien om Magikerna (Magikerna och Magikernas kung). Jag hade dock ingen aning om att den tredje och avslutande boken i trilogin släpptes för två månader sedan, så det blev en trevlig överraskning när jag var på bokhandeln för att införskaffa lite trevlig läsning inför min stundande ryggoperation. Även om förväntningarna var höga så måste jag säga att de överträffades! Jag tycker att Lev Grossman har överträffat sig själv och utvecklat sin berättelse och sina karaktärer alltmer för varje bok. Det är ju en extra utmaning när karaktärerna är  tonåringar, som växer, mognar och utvecklas längs berättelsens gång, men det lyckas Grossman oerhört bra med! Magikernas land är riktigt bra, och jag kan verkligen rekommendera den till alla som gillar fantasy och YA (fast läs hela trilogin från början, för största behållning)!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: