Bokälskaren

Du ser mig oftast djupt försjunken i en bok...

Magikernas kung

Kategori: Fantasy

Författare: Lev Grossman.
ISBN: 978-91-87319-57-0.
Serie: Magikerna, del 2.

Quentin och hans vänner lever numera det goda livet som kungar och drottningar över det magiska landet Fillory. Det är dock någonting som börjar gnaga inom Quentin; han är inte längre helt tillfreds med att inte behöva göra någonting annat än att vinka till folket samt äta och dricka gott. Quentin vill ut på äventyr igen!

Innan han vet ordet av får Quentin chansen att bege sig iväg från slottet Silverspira, och åter få uppleva äventyret. Fler än en gång kommer han dock att ångra sig under sin resa, och önska att han vore tillbaks på Silverspira, i sitt stora fina sovrum med fluffiga och mjuka täcken samt obegränsat med god mat och dryck i sällskap av sina bästa vänner.

Magikernas kung (inbunden)

När jag läser första delen av Magikernas kung blir jag lite orolig; den känns minst sagt bristfällig och platt. Sedan tar dock berättelsen fart, och blir allt bättre ju längre in i boken jag kommer! Emellanåt tycker jag att språket är lite väl "ungdomligt" (/haltande), men det är svårt att säga vad som är ursprungliga brister och vad som skett i översättningen, och på det stora hela tycker jag att det funkar.

Jag hörde till dem som tyckte om Magikerna, och jag tycker att Lev Grossman lyckas leverera även i denna del 2 av berättelsen; som sagt är det bara första delen som haltar lite, men samtidigt illustrerar det kanske hur stillsamt och monotont livet faktiskt är på Silverspira..? 

Liksom i första delen kommer det även i denna bok diverse flirtar med och hänvisningar till såväl klassiska verk som mer moderna företeelser, såväl böcker som TV-spel och filmer. Det tycker jag är väldigt trevligt, och jag kommer vid flera tillfällen på mig själv med att småfnissa åt dessa små syftningar.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: